/90

مجله پانزده خرداد، شماره 26 و 27، ص84

 

میرزا ملكم خان ارمنی،كه عنوان اولین مؤسس لژ فراماسونی در ایران را با خود یدك میكشید،و با عضوگیری شاهزادگان در محفل فراماسونی خود،به اشاعه فرهنگ غرب پرداخت.آخوندزاده درخواست تجمع آحاد روشنفكران ایرانی را در مجمع فراماسونی و تبلیغ لیبرالیسم،مشروطهخواهی و ملیگرایی به شكل غرب نمود.او اولین كسی بود كه به مبارزه علیه روحانیت برخاست و مدعی تجدیدنظر طلبی در اسلام گشت و در نهایت پروتستانیسم اسلامی را مطرح كرد (8).

 

از زمان مشروطه به بعد،تهاجم فرهنگی غرب به ایران و فرهنگ اسلامی شدت یافت كه در دوران پهلوی دوّم به اوج خود رسید.در این دور،رژیم نیز همدست با غرب و غربگرایان گردید.شخصیتهای روحانی،علمی و فرهنگی ایران برای جلوگیری از نفوذ هرچه بیشتر فرهنگ غرب در فرهنگ ایرانی چارهاندیشی میكنند، روحانیت در مبارزه با فرهنگ غرب هیچگاه از حریم اصلی خود خارجی نمیشود.ولی جناحهای مذهبی غیرروحانی و روشنفكران در مبارزه با فرهنگ تهاجمی،یادچار التقاط با غرب و یا شوق شدند.

 

مبارزه شهید مطهری به عنوان یك عالم و مجتهد اسلامی در بررسی مبانی اندیشه غرب عمدتا متوجه التقاطیون داخل كشور بوده كه اندیشههای اسلامی و دینی خود را با اندیشههای ماركسیستی و لیبرالیستی درهمآمیخته بودند.شهید مطهری سعی میكرد با سست نمودن پایههای اندیشه غربی به نوعی التقاطیون داخل را خلع سلاح كند.

 

مطهری پایهگذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل

 

روحانیت شیعه همواره در برابر جریان تاریخی غربزدگی به مبارزه پرداخته است و استاد مطهری تنها فردی نبود كه در مقابل فرهنگ الحادی و اومانیستی غرب و در دفاع از اسلام به مبارزه برخاست.از زمان سید جمال تا به امروز بسیار كسانی به این امر مهم قیام كردهاند.اما آنچه استاد مطهری را از دیگران متمایز میسازد،ارائه اندیشه جایگزین، برای اندیشههای غربی بوده است.

 

استاد مطهری كسی بود كه در این مبارزه علمی و فرهنگی موفق و پیروز شد.علّت

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری