/90

اندیشه، شماره 2، ص 96

گفتهاند. (قرشی، 1352 ، 28)

در حقیقت انسان با بهرهگیری از عقل و دانش است که میتواند طبیعت و محیط اطراف خود را در جهت تعالی و کمال خویش به استخدام درآورد. بدین جهت است که در نگاه دین، عقل راهنما و کلید حل مشکلات انسان به شمار میآید (ر. ک. به: صدوق، 1408 ق، ج 1 ، 103 و کلینی، بیتا، 29 ، ج 1 )؛ همچنان که ایمان با جهت دهی به علم و پیشگیری از به انحصار در آمدن عقل در عقلانیت ابزاری (آن چیزی که در مدرنیته اتفاق افتاد و بشر را مقهور ماده نمود) آن دو را از هوسهای ضد انسانی آن رها ساخته و در خدمت اهداف عالیهی بشر قرار میدهد. از نگاه شهید مطهری براساس این سه اصل است که بشر در مسیر تکاملی خود در حرکت است و همراه با او جامعه نیز در این سیر تکاملی قرار میگیرد. در راستای چنین نگرشی به فرد و جامعه است که وی آینده را از آن انسانها و جوامعی میداند که علم و عقل و ایمان و عقیده همگام و همراه هماند؛ از این رو انسان آینده، به تعبیر ایشان، «انسان عقیده و ایمان و مسلک است نه انسان شکم و دامن.» (مطهری، 1371 ، 17) بنابراین، سرنوشت نهایی انسان سیر تکاملی اصیل فرهنگی او و واقعیت اصیل انسانی او است، نه سیر تکاملی ابزار تولید. این واقعیت اصیل انسانیت انسان است که به حرکت خود ادامه میدهد و ابزار تولید را همراه سایر شؤون دیگر زندگی متکامل میکند. بر مبنای چنین بینش و نگرشی به تکامل فردی و اجتماعی است که میگوید:

انسان در گذشته با اینکه از مواهب طبیعت و مواهب وجود خود کمتر بهرهمند بوده، بیشتر اسیر و بردهی طبیعت و هم اسیر و بردهی حیوانیت خود بوده، اما انسان آینده در عین این که از طبیعت و از مواهب وجود خود بیشتر بهرهبرداری خواهد کرد، از اسارت طبیعت و از اسارت قوای حیوانی خود بالنسبه آزادتر و بر حاکمیت خود بر خود و بر طبیعت خواهد افزود. (همان، 18)

بنابراین، راهبردهای عملی که دین در جهت دستیابی به توسعهی مطلوب


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری