/90

اندیشه، شماره 2، ص 95

ارادی بودن، در جهت گرایشهای عالی انسانیت باشد و لااقل با گرایشهای عالی در تضاد نباشد، والا جنایت آمیزترین فعالیتهای بشری احیانا با تدبیرها و تیزهوشیها و مآل اندیشیها و طرح ریزیها و تئوری سازیها صورت میگیرد؛ نقشههای شیطانی استعماری بهترین شاهد مدعا است. در اصطلاحات دینی اسلام، نیروی تدبیر، آنجا که از گرایشهای انسانی و ایمانی جدا میشود و در خدمت اهداف مادی و حیوانی قرار میگیرد «نُکرا» و «شیطنت» نامیده شده استبنابر این، رویکرد به معنویات و بهرهگیری از ایمان و آموزههای دینی میتواند دلهرهها و ناامنیها و بسیاری از نابسامانیها و خلأهای به وجود آمده توسط توسعهی تکساحتی را برطرف سازد. (مولانا، 1380 ، 21) و به تعبیر برتراند راسل توسعه باید راهی را در پیش گیرد که در آن، ایمان به یک مرام و غایت مقدس نهفته باشد. (راسل، 1376 ، 149)

طرح کلی بحث

اگر توسعه را به معنی و مفهوم تغییر جامعه بر اساس تصویری آرمانی با تکیه بر توجه به نیازهای مادی و معنوی انسان و برآوردن آنها در نظر بگیریم، تردیدی نخواهد بود که فرایندی جامع و چند بعدی و مستمر و دائمی است که بر سه رکن اصلی علم، عقل و ایمان استوار است. زیرا جامعهای که در پی توسعه یافتگی است، ابتدا باید اندیشهی بهتر شدن و بهتری یافتن در آن جامعه عمومیت یابد و منطق بر رفتارها و تصمیم گیریها و ارتباطات در آن جامعه حاکم شود. در جامعهای که علم، مبنا و محور قرار میگیرد، و بر اذهان و اندیشهها رسوخ میکند؛ جایی برای ندانم کاریها و رفتارهای سلیقهای نخواهد ماند. (سریع القلم، 1371 ، 88)

همچنان که در اهمیت بسزایی که عقل نیز در ایجاد توسعه یافتگی میتواند داشته باشد جای تردیدی نیست، زیرا که علوم نتیجهی به کارگیری عقل و اندیشه بشریتاند. بدین جهت است که برخی، به نیرویی که آمادهی قبول علم است عقل


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری