/90

مجله رواق اندیشه » آبان 1381 - شماره 11 / ص:32

دین را مشتمل بر دنیا و آخرت میداند، ولی آخرت را، غایت دنیا معرفی میکند. شاگرد وی، علامه قطبالدین شیرازی نیز، همین طریقت استادش را سیر میکند.(1)

6- صدر المتألهین شیرازی: رئیس حکمت متعالیه در آثار فلسفی خود، به رویکردهای مختلف حکما، از جمله ابن سینا در «الهیات شفا»، و فارابی در «آراء اهل المدینة الفاضله»، اشاره میکند، و هم به کارکردهای دین در «الشواهد الربوبیه» اشاره میکند، و منافع عبادات، اعمال حلال، حرام، مکروه، مباح، مستحب، اسرار نماز و غیره را بیان میکند؛ و هم با تمسک به اجتماعی بودن انسان، به نظام اجتماعی دین، تصریح مینماید.(2)

7- متکلمان شیعی: عمدتا رویکرد جامعنگرانه داشته، و قلمرو دین را در تمام اموری که به سعادت دنیا و آخرت انسان مربوط میباشد، بیان نمودهاند. روش قلمروشناسی آنها نیز عقلی، نقلی و کارکردی میباشد. آنها در مسائلی چون فلسفه تکلیف، ضرورت بعثت انبیا، مسأله امامت، حسن و قبح عقلی، و مانند اینها، به تبیین قلمرو دین ـ به طور غیرمستقیم ـ پرداختهاند:

شیخ مفید با استفاده از قاعده وجوب لطف الهی میگوید: «تمام آنچه در قرب طاعت، و بعد از معصیت، ضرورت دارد، باید بیان گردد». بر این اساس وجود امام معصوم و عالم به جمیع علوم دین، ضرورت دارد، زیرا ائمه، جانشینان پیامبر، در تنفیذ احکام، اقامه حدود، حفظ شرایع و تأدیب مردم هستند.(3) شیخ مفید، علاوه بر تبیین قلمرو دین در عرصه امور مذکور، به نیازمندی عقل، نسبت به شرع هشدار میدهد و میگوید: عقل در علم و نتایج علمی به سمع و شریعت محتاج است.(4)

سید مرتضی نیز علاوه بر اینکه، به فواید بعثت پیامبران، و ضرورت آنها در ایجاد نظام اجتماعی اشاره میکند، برای مقام امامت، ریاست مطلق قائل میشود و وظایف اداره امور دنیا را به آن مقام دینی نسبت میدهد.(5) شیخ طوسی نیز، همین شیوه را با تفصیل بیشتری دنبال میکند.(6)

شیخ سدید الدین محمود حمصی رازی، قلمرو دین را در امور ذیل بیان میکند:

______________________________

 

1 - درة التاج، ص 734؛ مجموعه آثار شیخ اشراق، ج 2، صص 271-270.

 

2 - الشواهد الربوبیة، صص 345-337؛ مبدأ و معاد، صص 564-560.

 

3 - مصنفات الشیخ المفید، النکت الاعتقادیه، ج 10، صص 39-35.

 

4 - همان، ج 4، اوایل المقالات، ص 44.

 

5 - الذخیرة فی علم الکلام، ص 323.

 

6 - تمهید الاصول، صص 685-684.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری