/90

مجله رواق اندیشه » آبان 1381 - شماره 11 / ص:31

نظری، به ارتباط عقل مستفاد (عقل نبی) با عقل فعال (جبرئیل)، بصیرت نبوی را تبیین میکند و قلمرو دین را در عرصه عبادات، معاملات و سیاسات میپذیرد، البته غایت اصلی دین را تحقق نظام اجتماعی و سیاسی میداند و با توجه به اجتماعی بودن انسان و نیاز او به مشارکت اجتماعی و حاجتمندی اجتماع به سنت و قانون، وجود قانونگذار عادل را ضروری شمرده و سپس از طریق عنایت و حکمت الهی به ضرورت قانونگذار نبوی فتوا میدهد. وی فلسفه عبادات و اخلاقیات و معاملات در شریعت را نیز حفظ نظام اجتماعی و سیاسی میداند. زیرا انسانها با اعمال و رفتار عبادی بهتر میتوانند حافظ نظام اجتماعی خود باشند.(1) نتیجه آن که، ابن سینا نیز قلمرو دین را در عرصه نیازهای دنیوی توسعه میدهد.

 

3- ابن رشد اندلسی (595ـ520 ه.ق): فیلسوف معروف مشائی و مؤسس مکتب ابن رشدیان، در اروپای قرون وسطی، نسبت عموم و خصوص مطلق، میان حکیم و نبی برقرار کرده است؛ به این بیان که هر پیامبری، حکیم است، ولی همه حکیمان، پیامبر نیستند. وی هر شریعت وحیانی را عقلانی معرفی میکرد. ابن رشد در فصل المقال جهت هماهنگی بیشتر حکمت و شریعت، مسأله تأویل را مطرح میکند تا دست فیلسوفان باز شود و هنگام تعارض آیات با دستاوردهای فلسفی، به تأویل ظواهر آیات دست زنند. او وحی را متمم و کاملکننده علوم عقلی و وظیفه فلسفه را بررسی عقلانی آموزههای دینی میدانست. ابن رشد با توجه به پذیرش معانی تأویلی قرآن، قلمرو وسیعی برای دین قائل میشود، و کار فیلسوف را درک آن معانی میداند، ولی دقیقا دامنه این معانی را مشخص نمیسازد.(2)

 

4- ابن طفیل (581 ه. ق): فیلسوف اندلسی با طرح داستان حی بن یقظان، نوعی بی نیازی از شریعت را به ارمغان میآورد، زیرا عقل سالم و خرد روشنبین را، در درک حقایق کافی میداند، ولی در نهایت، ضرورت بعثت پیامبران را میپذیرد. و قلمرو دین را در حقایقی که، به سعادت انسانها منجر میشود، مشخص میسازد. با این تفاوت که بخش مهمی از این حقایق با عقل سلیم درک میشود.(3)

 

5- سهروردی: فیلسوف اشراقی در تلویحات، همان مشرب حکمای مشایی را در مسأله قلمرو دین طی میکند، ولی در «رسالة فی اعتقاد الحکماء»، آخرتگرایانه به دین مینگرد، با این که قلمرو

 

______________________________

 

1 - الشفاء - الالهیات - المقالة العاشرة، الفصل الثانی و الثالث، صص 445-441.

 

2 - الکشف عن مناهج الادلة، ص80؛ فصل المقال، صص 21-13؛ تهافت التهافت، صص 583 ـ 4.

 

3 - زنده بیدار، صص 152-45.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری