/90

قبسات / سال نهم/ زمستان1382 و بهار 1383/ ص: 72

 

از خارج است و ممكن نيست علم باشد و صفت كشف نباشد يا علم و كشف باشد واقعِ مكشوف وجود نداشته باشد و اگر فرض شود واقع مكشوف وجودندارد، كاشفيت وجود ندارد و اگر كاشفيت وجود ندارد پس علم وجود ندارد، و حال آنكه به اقرار خصم علم وجوددارد (همان، 1368: ص 66). به بيان ديگر اگر علم بالذّات واقعنما نيست، از كجا فهميديم كه واقعيت خارجي هست و اين واقعيّت خارجيمولد و منشأ پيدايي اين مفاهيم و تصاوير در ضمير ما است (همان، ص 82).

بر اين اساس ميتوان گفت: خود شناخت تقريباً تعريف بديهي و مشتركي براي همة افراد و همة مكاتب دارد و همة نظريات، بر آن اساس است كه شناخت، معنايش آگاهي يافتن و آگاه شدن به آن مورد شناخت است (همان، 1407: ص 326). حقيقي بودن و مطابق با واقع بودن ادراكات انسان (فيالجمله) بديهي است؛ يعني اينكه همة معلومات بشر (به رغم ادّعاي ايدهآليستها) صددرصد خطا و موهوم نيست. بر همه كس در نهايت روشني آشكار است و احتياج به استدلال ندارد؛ بلكه استدلال بر اين مطالب محال و غيرممكن است. خودِ پي بردن به خطا، دليل بر اين است كه يك سلسله حقايق مسلّمه نزد ما هست كه آنها را معيار و مقياس قرار دادهايم و از روي آنها به خطاهايي پي بردهايم؛ وگرنه پي بردن به خطا معنا نداشت؛ زيرا با يك غلط نميتوان غلط ديگري را تصحيح كرد (همان، 1368: ص 135). استاد مطهري تأكيد ميورزد كه غرض از اين بيان، تنبيه و توجّه دادن هر كس به فطريات خود است نه استدلال و اقامه برهان بر مدعا، زيرا همچنان كه دانشمندان گفتهاند اگر كسي منكر همة اصول و حقايق مسلّمه بشود (البتّه به زبان)، استدلال و اقامه برهان براي محكوم كردن او بيفايده است؛ زيرا هر استدلالي متّكي به مقدّماتي خواهد بود و آن مقدّمات يا خود بينياز از استدلالند يا آنكه سرانجام به اصول و مقدّماتي متّكي خواهند بود كه بينياز از برهان و استدلالند، و اگر طرف به هيچ اصلي اذعان نداشته باشد و براي هر مقدّمه دليل بخواهد تا بينهايت پيش خواهد رفت و قهراً حصول نتيجه غير ميسّر خواهد بود (همان).

به بيان استاد، اصلاً در مفهوم شناخت، تطابق ماهوي ميان ذهن و خارج اخذ شده است و اين مرتكز ذهن همه است؛ حتّي آنهايي كه اين تطابق را انكار ميكنند (همان، 1407: ص 328)، اصلاً در معنا و تعريف شناخت، اين معنا افتاده است كه تطابق ماهوي ميان ذهن و خارج وجود دارد و در ذهن همه همين است. انسان نميتواند تعريف ديگري غير از اين براي شناخت بكند، بعد


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری