/90

نامه مفید / شماره دوازدهم/ زمستان 1376 / ص: 54

معمولى تجاوز نمىکرده است. لذا هر جا بخواهد مسایل را از جنبه تاریخى بیان کند حرفهایش چندان ارزشى ندارد. (1) »

چنانکه گفته شد، دایره این بىتوجهى گسترده بود و شامل علوم مختلف از قبیل طب، منطق، ریاضیات و ادبیات، حتى شامل علوم اسلامى مانند فقه، اصول و حدیث نیز مىشده است. (2) اما در میان آنها فلسفه به علل خاص خود بیشتر از علوم دیگر با این مشکل مواجه بوده است. استاد شهید ابهام، پیچیدگى مسایل فلسفى، بىتوجهى فیلسوفان و علل خاص دیگر را از جمله این عوامل به حساب آورده، مىفرمایند:

«در میان علوم و معارف وابسته به فرهنگ اسلامى آنچه از لحاظ سیر تاریخى از همه ناشناختهتر است، فلسفه مىباشد. سر مطلب معلوم است، ابهام و پیچیدگى مسایل فلسفى...» (3)

در جاى دیگر فرمودهاند:

«... این جهت را باید یادآورى کرد که تحقیق در "سیر فلسفه در جهان اسلام" در چهارقسمتى که ذکر شد (4) یک زمینه صددرصد بکر و دست نخورده است. نه در غرب روى این زمینه کار درستى شده نه در شرق... (5) »

حیات تعقلى در اسلام و سابقه دیرین آن

«علم کلام یک علم صددرصد اسلامى است.... (چرا) که پیدایش علم کلام در دینى مانند اسلام که مسایل زیادى درباره مبدا و معاد و انسان و جهان طرح کرده است و در اجتماعى مانند اجتماع اسلامى قرون اولیه اسلامى که یک نشاط علمى نیرومند بر آن حکومت مىکرد، طبیعى و ضرورى است.... (6) »

در تالیفات و بیانات استاد شهید دلایل مقتضى بر این مدعا اقامه شده است. چنانکه مىفرمایند:

____________________________

1- همان (متن کتاب).

 

2- اصول فلسفه و روش رئالیسم (چاپ صدرا)، ج 3، مقاله 7 ص 72، مجموعه آثار، ج 6، ص 522.

 

3- مجموعه آثار، ج 5، ص 23 (مقاله سیر فلسفه در اسلام); مجموعه آثار، ج 13، ص 237 (مقالات فلسفى).

 

4- فلسفه کلى و الهیات به معنى الاخص و علم النفس و تا اندازهاى شامل منطق، ر.ک: به مجموعه آثار، ج 13، ص 223 (مقالات فلسفى).

 

5- مجموعه آثار، ج 13، ص 225 (مقالات فلسفى).

 

6- خدمات متقابل اسلام و ایران، ج 2، ص 517، مجموعه آثار، ج 14، ص 453.

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری