/90

مجله رشد آموزش معارف اسلامی سال چهاردهم/ شماره48 / صفحه:13

زیرنویس

 

(1).مرتضی مطهری.اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب.تهران:کانون انتشارات محمدی.چاپ اول.1348.متأسفانه در چاپهای جدید این کتاب که توسط انتشارات صدرا و زیر نظر شورای نظارت بر نشر آثار استاد مطهری چاپ شده است،اظهار شده است که«این مقالات در حدود سال 1353 در مکتب اسلام درج شد و بعدا توسط ناشری،بیاطلاع استاد منتشر شدکه با توجه به وجود کتاب یاد شده استناد تاریخی شورای نظارت غلط است.

 

(2).مرتضی مطهری.نظام حقوق زن در اسلام.تهران.صدرا.چاپ هفدهم. 1372.ص 28.

 

(3).این سخنرانیها که در ماه محرم سال 1350 شمسی ایراد شد،پس از شهادت ایشان در جلد اول حماسهء حسینی منتشر شد.مطالب فوق در این کتاب در صفحات 325-319 آمده است.

 

(4).مرتضی مطهری.نظام حقوق زن در اسلام.ص 18.

 

(5).لازم به ذکر است که از استاد مطهری غیر از این چهار اثر منتشر شده(اخلاق جنسی در اسلام و غرب،نظام حقوق زن در اسلام،مسالهء حجاب،و پاسخهای استاد به نقدهای بر کتاب مسألهء حجاب)و دست نوشتههای فراوانی که اشاره کردیم،نزدیک به صد نوار سخنرانی دربارهء مسایل مختلف خانوادگی و زنان بر جای مانده است که متأسفانه تاکنون اقدامی برای پیاده کردن و چاپ آنها صورت نگرفته است.عنوان سخنرانیهای مذکور،به تفصیل در انتهای جلد اول یادنامه استاد شهید مرتضی مطهری(زیر نظر عبد الکریم سروش)صفحات 552-542 که لیست تمامی نوارهای درسی و سخنرانی باقیمانده از استاد مطهری را آورده، آمده است.

 

(6).برای آشنایی با نظرات ایشان در این زمینه،ر.ک:مرتضی مطهری.ربا- بانک،بیمه.تهران.صدرا.چاپ اول.1364.(عنوان این کتاب در چاپهای بعدی به صورت مسأله ربا-به ضمیمه بیمه،درآمد.)

 

(7).کتاب لمعاتی از شیخ شهید(ص 7)هین اقدام را در سال 1346 دانسته است،با توجه به نامهای که از خود استاد مطهری باقی است،سال 1345 صحیح است.برای دستیابی به متن نامهء مذکور،ر.ک:سیری در زندگانی استاد مطهری.تهران.صدرا.چاپ اول.1370.ص 114.

 

(8).سیری در زندگانی استاد مطهری.ص 115.

 

(9).استاد مطهری در یادداشتی که دربارهء علل استعفایش در سال 1347 نوشته است،مدعی است که اگر اختیارات کامل در کار تبلیغات و تحقیقات را به ایشان بدهند،این مقصود را در ظرف دو سال به تحقق میرساند.همان.ص 107.نیز ص 104.

 

(10).در نامهای که در منبع یاد شده آمده است،نام این شخص حذف شده است،اما با توجه به مدارکی که آقای سید حسین شفیعیدارابی در یادوارهء استاد شهید مرتضی مطهری ارائه کردهاند،شاید این شخص،آقای میناچی یا آقای علی بابایی باشد.این دو نفر،هم در همان ایام و هم در سالهای اولیهء انقلاب سعی فراوانی میکنند که علت استعفای وی را عدم توافق و سازگاری بین وی و دکتر شریعتی جلوه دهند؛اما چنانکه هم از نامههای سال 1350 مطهری برمیآید،که نوشته استخلاصهء نظر من دربارهء وی[شریعتی]از خودش به نیکی یاد کردن و اشتباهاتش را تذکر دادن.»(سیری در زندگانی استاد مطهری. ص 127)و هم از سخنان دکتر شریعتی برمیآید که هنگامی که این شایعه را شنید که مطهری را به خاطر عدم سازگاری با وی کنار میزنند،بشدت برآشفت و گفتاین احمقانهترین کار است.اینها نمیفهمند که نه حضور مطهری عرصه را بر من تنگ میکند و نه حضور من مانع کار اوست.»(به نقل از پرویز خرسند،ویژهنامهء روزنامهء صبح امروز(29/3/78.ص 2)خلاف آن ادعا اثبات میشود.به خصوص اینکه باید توجه کنیم که اساسا مقدمهء ورود شریعتی به حسینیهء ارشاد تقاضای مطهری از وی بود که مقالهء«از هجرت تا وفات»را برای کتاب محمد خاتم پیامبران بنویسد.(همان.ص 2)اختلافات اینها در حد اختلاف دو متفکر بوده است و استاد مطهری از چنین اختلافنظرهایی حتی استقبال میکرده است.(مثلا نگاه کنید به مطلبی که در پاورقی 41 فصل هفتم آوردهایم).به نظر میرسد که علت چنان تبلیغاتی در خصوص دعوای مطهری و شریعتی این بوده است که از

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری