• لیست فهرست خالی می باشد
/90

کلام اسلامی / سال سیزدهم/ مسلسل 29/ ص:119

تبلیغات مدهوش كننده و تحمیلهای اجتماعی، «بتهای مرئی و نامرئی اجتماعیاند» كه انسانها را به كرنش و پرستش در مقابل خود فرا میخوانند.

 

قرآن كریم در هر دو صحنه اندیشه و رفتار (ایمان و عمل)، انسانها را به آزادی در اندیشه و آزادی در عمل فرا میخواند. از نظر قرآن، پیروی كوركورانه از آباء و نیاكان و پذیرش غیر علمی و غیر برهانی اقوال دیگران، غل و زنجیرهای اندیشه بشر و مانع تعالی و هدایت او به شمار میروند. از نظر قرآن، یكی از اهداف مهم انبیای الهی، آزادی اجتماعی بشر و رهایی او از بردگی و بندگی هم نوعان اوست. آزادی اجتماعی، یكی از حماسههای قرآنی و از جمله فرازهای زندگی بخش و موج آفرین این كتاب آسمانی است:

 

«آزادی اجتماعی یعنی چه؟ یعنی بشر باید در اجتماع از ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد، دیگران مانعی در راه رشد و تكامل او نباشند، او را محبوس نكنند... استتثمار نكنند، استخدام نكنند، استعباد نكنند... در نص قرآن مجید، یكی از هدفهایی كه انبیاء داشتهاند این بوده است كه به بشر آزادی اجتماعی بدهند. یعنی افراد را از اسارت و بندگی و بردگی یكدیگر نجات بدهند... یكی از حماسههای قرآنی، همین موضوع آزادی اجتماعی است. من خیال نمیكنم كه شما بتوانید جملهای زندهتر و موج دارتر از جملهای كه در این مورد در قرآن هست پیدا كنید. شما در هیچ زمانی پیدا نخواهید كرد. نه در قرن هیجدهم، نه در قرن نوزدهم و نه در قرن بیستم، در این قرنهایی كه شعار فلاسفه آزادی بشر بوده است...«قُل یا اگهل الكِتاب تعالَوا اِلی كَلمَةٍ سَواء بَیْننا وبَیْنكُمْ اگلاّ نَعْبد اِلاّ الله ولا نُشركَ بِهِ شَیئاً وَلا یَتَّخذ بَعْضُنا بَعْضاً اگرباباً مِنْ دُونِ الله»».(5)

 

[بگو ای اهل كتاب! بیایید به سوی سخنی كه میان ما و شما یكسان است، كه جز خدای یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی

_______________________________

 

5.  گفتارهای معنوی، ص 15 16، آل عمران64.

 

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری