• لیست فهرست خالی می باشد
/90

کلام اسلامی / سال سیزدهم/ مسلسل 29/ ص:118

انسانهای آزاد، انسانهایی هستند كه با موانعی كه در جلوی رشد و تكاملشان هست مبارزه میكنند. انسانهایی هستند كه تن به وجود مانع نمیدهند».(2)

 

2 1. موانع آزادی

 

این موانع گاه در مسیر تفكر و اندیشه انسان ظاهر میشود و گاه در مسیر رفتار و عملكرد او خودنمایی میكند. خرافات، تلقینات بی پایه و پذیرشهای بیدلیل، از جمله موانع سیر عقلانیاند و انسان آزاد اندیش باید فكر و اندیشه خود را از اسارت آنها رهایی بخشد. از همین رو استاد معتقد است كه باید بین آزادی فكر و آزادی عقیده فرق گذاشت:

 

«...فرق است میان «آزادی فكر» و «آزادی عقیده». فكر منطق است. انسان یك قوهای دارد به نام قوه تفكر كه در مسایل میتواند حساب بكند و انتخاب بكند بر اساس تفكر و منطق و استدلال. ولی عقیده به معنی بستگی و گره خوردگی است».(3)

 

«ای بسا عقیدههایی كه هیچ مبنای فكری ندارد. صرفاً مبنایش تقلید است، تبعیت است،عادت است، حتی مزاحم آزادی بشریت است. آنچه كه از نظر آزادی بحث میكنیم كه باید بشر در آن آزاد باشد فكر كردن است. امّا اعتقادهایی كه كوچكترین ریشه فكری ندارد... عین اسارت است و جنگیدن برای از بین بردن این عقیدهها جنگ در راه آزادی بشر است، نه جنگ علیه آزادی بشر... آنچه كه ما طرفدار آنیم به حكم آیه «لا اِكراهَ فِی الدِّین» آزادی فكر است نه آزادی عقیده».(4)

 

در ساحت عمل و رفتار فردی و اجتماعی نیز موانعی وجود دارد. استبداد، استثمار و استعمار خود كامگان و در بند كشیده شدن تودهها توسط آنان، از جمله موانع رفتار آزاد است. پیروی كوركورانه از بستگان و نیاكان و تحت تأثیر تبلیغات وجوّ اجتماعی عمل كردن، حاكی از رفتار غیر آزاد است. مستبدان و مستكبران،

_______________________________

 

2. گفتارهای معنوی، نشر صدرا، چاپ چهاردهم، 1373، ص 14.

 

3و4. جهاد، ص 55.

 

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری