/90

مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران/ زمستان 1380/ ص:275

وجودی مستقل ندارند، اما صفت یك دسته از موجودات هستند كه به آنها معقولات ثانیه منطقی گفته میشود.

 

از نظر استاد مطهری چند فرق اساسی میان معقولات اولیه و معقولات ثانیه وجود دارد.

 

1ـ معقولات اولیه مفاهیمی هستند كه صورت مستقیم ولی واسطه اشیاء خارجی میباشند، در حالی كه معقولات ثانیه صورتهای مستقیم و بلاواسطه اشیای خارجی نیستند.

 

2ـ معقولات اولیه از اقسام موجودات هستند، اما معقولات ثانیه از احكام موجودات هستند.

 

3ـ معقولات اولیه مسبوق به ادراك خیالی و ادراك حسیاند. یعنی در ابتدا باید موجودی در خارج باشد تا صورت حسی آن در ذهن ارتسام پیدا كند و عنوان ادراك حسی را یابد و سپس ادراك خیالی آن شی مورد نظر در ذهن حاصل شود تا در مرحله آخر ادراك عقلی به وجود آید، اما در معقولات ثانیه نمیتوان این سلسله مراتب را به دست آورد و گفت ادراك خیالی یا ادراك حسی فلان معقول ثانی موجود است.

 

4ـ معقولات اولیه چون از اقسام موجوداتاند جنبه اختصاصی دارند. یعنی به یك نوع یا جنس خاصی تعلق پیدا میكنند و یا تحت عنوان معقولهای خاص قرار میگیرند. اما معقولات ثانیه چون ازا حكام موجوداتاند، نه از اقسام آنها جنبه عمومی دارند، نه اختصاصی.(مجموعه آثار استاد مطهری، ج 5، صص 6ـ275)

 

تطور تاریخی نظریه معقول ثانی نزد حكما

 

حكما از قدیم الایام میان معقولات اولی و معقولات ثانی تمایز قایل شدهاند و به تعریف آنها پرداختهاند. البته در تعریفی كه قدما از معقولات ثانیه كردهاند، عموما میان معقولات ثانیه منطقی و معقولات فلسفی تمایز قایل نشدهاند و گاهی اوقات

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری