/90

حکومت اسلامی / سال نهم/ شماره اول / صفحه:84

ایدئولوژی پذیرفتهاند و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش یك ایدئولوگ است، نه نقش یك حاكم. اساسا فقیه را خودِ مردم انتخاب میكنند. وظیفه ایدئولوگ این است كه بر اجرای درست و صحیح استراتژی نظارت داشته باشد. او صلاحیت مجری قانون و كسی را كه میخواهد رییس دولت باشد و كارها را در كادر ایدئولوژی اسلام به انجام برساند، مورد نظارت و بررسی قرار میدهد

 

با عنایت به شواهد مزبور، كه برگرفته از آثار مختلف شهید مطهری، به ویژه آنچه در كتاب پیرامون انقلاب اسلامی مندرج است، نظریه مشروعیتِ تركیبیِ الهی ـ مردمی و نظریه نظارت فقیه و ولایت انتخابی مقیده فقیه، به این متفكر فرزانه، در كتب و نشریات و سخنرانیهای مختلف اسناد داده شده است.(5)

 

نقد و بررسی

الف) مبانی شرح و تفسیر اندیشه شهید مطهری

برای بررسی، تفسیر و شرح اندیشه سیاسی استاد شهید مرتضی مطهری، توجه به چند مقدمه، که مبنای اصلی تفسیر و شرح اندیشه این اندیشمند فرهیخته را تشکیل می دهند، ضرورت دارد:

 

1. بر آشنایان با افکار و آثار شهید مطهری قدسسره پوشیده نیست که مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی، در مقایسه با بسیاری از موضوعات مهم و اساسی دیگر، حجمی اندک از میراث فکری و ذخیره علمی به یادگار مانده از این اندیشمند فرزانه را به خود اختصاص داده است. علت آن نیز روشن است؛ چون در عصر سیاه طاغوت، زمینه طرح مباحث عمیق سیاسی، بهطور كلی منتفی بود. بنابراین قلم و زبان مطهری قدسسره ، همچون دیگر مردان عرصه فكر و تحقیق، منعطف به طرح مباحثی بود كه امكان نشر برای آنها فراهم بود. البته باید گفت فعالیتهای گفتاری و نوشتاری شهید مطهری، هر چند در ظاهر جلوه سیاسی نداشت و برای رژیم شاهی حساسیتبرانگیز نبود، ولی به منزله موتور محركه انقلاب اسلامی و زیربنای اصل اندیشه سیاسی اسلامی تلقی میشد.

 

با طلوع خورشید انقلاب، گرچه بسترهای لازم فراهم آمد، اما شهادت زودهنگام و حادثه دلخراش ترور این متفكر فرهیخته، در اوان سپیده صبح انقلاب، اجازه نداد تا جامعه و محافل علمی كشور، از میوههای پربهای تفكر سیاسیِ این شهید، به تفصیل خوشهچینی كند.

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری