• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه قبسات، سال نهم / زمستان 1382 و بهار 1383،ص166

_____________________________________

 

باشيم چون اسلام ميخواهد انسان بسازد، ما اگر بخواهيم به كمال انساني خودمان برسيم، تحت تربيت و تعليم اسلامي بايد بدانيم كه انسان كامل چگونه چيزي است و چگونه است چهره انسان كامل... . (همان، ص 5)

 

شايسته است اذعان و اعتراف كنيم كه گرچه ربع قرن از شهادت اين استاد بزرگوار و نزديك به نيم قرن از زمان تأليف و سخنان وي ميگذرد، هنوز آثار او طراوت و تازگي و كاربرد خود را از دست نداده و به حقيقت، درهر حوزهاي كه استاد قلم زده يا سخن گفته، بهترين مطالب با شيواترين بيان ارائه شده است و ما برآنيم به آن چه اين شهيد بزرگوار درباره انسان كاملِ اسلام بيان كرده است، اشارهاي داشته باشيم.

 

تعريف كمال

 

كمال، صفت وجودي است كه براي هر موجودي متناسب با آن و متناسب با غايت آن، معنا ميشود؛ بنابراين، كامل بودن هر چيزي بهصورت خاص بايد تعريف شود. انسان كامل غير از حيوان كامل و غير از فرشته كامل و... است؛ ولي ميتوان اين گونه نتيجه گيري كرد كه «كمال، فعليّت يافتن استعدادها و قوّهها است».

 

به اقتضاي طبيعت و آفرينش هر پديدهاي، استعدادها و توانمنديهاي او معيّن، و فعليت يافتن آنها تعريف ميشود، و كمال او عينيّت مييابد؛ چرا كه هر ماهيتي به حسب اقتضاي ذاتي خود، فقط با اوصاف خاصّيسنخيت، و استعداد همان دسته از كمالات را دارد. به تعبير شيخ رئيس، ابنسينا:

 

هر موجودي، زمينهها و استعدادهاي وصول به فعليتهايي را دارد كه متناسب با آن شيء و سازگار با طبيعت و سرشت و استعدادهاي دروني او است. (ابنسينا، الانتشارات و التنبيهات)

 

كمالجويي و سعادتطلبي، گرايش طبيعي، غريزي و فطري (ذاتي) هر موجودي است و همه تلاشها به منظور پاسخگويي به اين ميل ذاتي و اشباع خواسته فراگير همه پديدهها است. موجودات نباتي، براساس اقتضاي طبيعي، حركت كمالي خود را دنبال ميكنند.عامل حركت به سوي كمال در حيوانات براساس حبّ ذات و نشأت گرفته از الهام غريزي است؛ امّا در انسان، كمال و عينيّت يافتن استعدادها و توانمنديهاي متضاد و متناوب، جز در پرتو انتخاب و گزينش و تلاش مجاهدانه و همراه با زحمت تحقّق نمييابد. (ر.ك: انشقاق (84): 6) برخلاف ديگر موجودات، كمال انساني اكتسابي است و جز با اراده و خواست توأم با مبارزه با موانع و حركت


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری