• لیست فهرست خالی می باشد
/90

فصلنامه قبسات، سال نهم / زمستان 1382 و بهار 1383،ص 165

_____________________________________

 

اين مباحث: مفهوم انسانشناسي و روشهاي آن، آفرينش انسان، جايگاه انسان در نظامهستي و بهويژه بين پديدهها، استعدادها و توانمنديهاي انسان، امتيازات و ويژگيهاي انسان، محدوديتها و موانع رشد و تعالي انسان، گرايشها و نيازمنديهاي انسان، جاودانگي و فناناپذيري انسان، روابط متفاوت انسان... كه در اين بين، يكي از مهمترين محورهاي بحث از انسان مربوط است به سعادت و كمال حقيقي انسان و اين كه انسان ايدهال و كامل كيست؟ فعليت متعالي و كمال متناسب با انسان چيست؟

شهيد بزرگوار و استاد برجسته آيتالله مطهري (قدس سره) در عصري كه اقبال عمومي به مسائل مربوط به انسان و تمركز مكاتب گوناگون بر محوريت اومانيسم در حوزه انديشه و عمل، بيش از هر زمان ديگر خودنمايي ميكرد، در جايگاه اسلام شناس آگاه به زمان و سنگرنشين فرهنگ اسلام ناب، ديدگاههاي اسلام را از زواياي گوناگون درباره انسان تبيين و به زيبايي تفسير كرده است. (مانند آن چه آن شهيد بزرگوار در باره آفرينش انسان، دو ساحتي و دو بُعدي بودن انسان، اصالت روح، بينشها و گرايشهاي انسان، هدف و غايات انسان، استعداد و قوا و نيروهاي انساني، خصوصيات برجسته انسان، هدايت انسان، تفاوتهاي انسان با موجودات ديگر و نوع رابطه انسان با ساير پديدهها و خدا و... بيان كرده است و آثار متعدّدي را در اين خصوص از خود به جاي گذاشته است) يكي از مباحثي كه آن شهيد بزرگوار، با انگيزه و هدف و شورخاصّي آن را توضيح داده، معرّفي انسان كامل اسلام است؛ البتّه هدف اواز بيان اين موضوع فقط تفسير و تبيين نظري و دفاع از نظريه اسلام در برابر نظريههاي ديگر نبود؛ بلكه طرح اين بحث را دربردارنده آثار تربيتي و عملي فراوان دانسته و آن چنان كه خود فرموده، درك صحيح آن را شرط مسلماني و پيمودن صراط مستقيم ميداند:

ما اگر انسان كامل اسلام را [چه از راه بيان قرآن و چه از راه شناخت شخصيت پروردههاي قرآني ] نشناسيم نميتوانيم راهي را كه اسلام معيّن كرده است، برويم. نميتوانيم ما يك مسلمان واقعي و درست باشيم. جامعه ما نميتواند يك جامعه اسلامي باشد؛ پس ضرورت دارد حتماً انسان كامل و عالي و متعالي اسلام را بشناسيم. (مطهري، انسان كامل، ص 7)

شناخت انسان كامل يا انسان نمونه از ديدگاه اسلام، از آن نظر براي ما مسلمينواجب و لازم است كه حكم مدل و حكم الگو و حكم سرمشق را دارد؛ يعني ما اگر بخواهيم يك مسلمان كامل


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری