/90

طلوع،سال هفتم،شماره 25،بهار 1387،ص 16

________________________________

مقدمه

احیاگری دینی یعنی زدودن غبار خرافه و بدعت و تحریف از چهره دین و عنایت به جنبههای مغفول و پیراستن زواید. بنابراین، احیاگری، مسبوق و از پی عارضهای است که نصیب دین میشود و احیاگر در عرصه احیاگری دینی با دو تشخیص مهم روبهروست: تشخیص درد و تشخیص درمان. بدین ترتیب، اساس کار احیاگری را میتوان در «دردشناسی» و «درمانگری» خلاصه کرد. از این روست که احیاگری و اصلاحگری بسی سخت و جانکاه، اما لازم و ضروری است و زاد و توشه مناسب خود را میطلبد.

بسیاری از احیاگران و مصلحان اجتماعی و سیاسی مسلمان از این عوارض و دردها سخن گفتهاند و احیاگری آنها نیز برای درمان دردها بوده است. اقبال لاهوری میگفت تفکر اسلامی پانصد سال است که دچار رکود شده است[2] و برای احیای آن، اجتهاد را تجویز میکرد. استاد مطهری وجود خرافات و بدعتها و تحریف مفاهیم دینی را از جمله آفات جامعه اسلامی میدانست، از این رو پیشنهاد میکرد که فکر دینی ما باید اصلاح شود و اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.[3]

اندیشمندان بزرگی از ادیان و مذاهب مختلف جهان را میتوان برشمرد که برنامه اصلاح و احیای دین را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دادهاند، اما در این میان کسانی نیز بودهاند که به بهانه احیاگری و اصلاحطلبی، در جهت تخریب دین و گمراه ساختن دینداران قدم برداشتهاند. این امر موجب شده است که برنامه احیاگری و اصلاحگری همواره در پارهای از ابهامات فرو رفته و آفاتی دامنگیر آن شود. به قول استاد مطهری(ره):

بدیهی است که جنبشهای که داعیه اصلاح داشتهاند، یکسان نبودهاند. برخی داعیه اصلاح داشته و واقعاً هم مصلح بودهاند. برخی برعکس، اصلاح را بهانه قرار داده و فساد کردهاند. برخی دیگر در آغاز جنبه اصلاحی داشته و سرانجام از مسیر اصلاحی منحرف شدهاند. [4]

از دیدگاه استاد مطهری، احیاگری و اصلاحطلبی روحیهای اسلامی است و هر مسلمانی به حکم اینکه مسلمان است، باید احیاگر و دستکم طرفدار آن باشد؛ چرا که احیاگری و اصلاحطلبی، هم به عنوان یک شأن پیامبری در قرآن مطرح شده و هم مصداق امر به معروف و نهی از منکر است که از ارکان تعلیمات اجتماعی اسلام است.[5] به اعتقاد استاد مطهری، اصلاح و احیا زمانی در جامعه اسلامی تحقق پیدا خواهد کرد که رهبری آن به دست اسلامشناسانی عادل و زمان شناس اجرا شود که در غیر این صورت به دین ضربه اساسی وارد خواهد شد.

روحانیین بزرگ ما باید به این نکته توجه کنند که بقا و دوام روحانیت و موجودیت اسلام به این است که زعمای دین، ابتکار اصلاحات عمیقی که امروز ضروری تشخیص داده میشود در دست بگیرند. امروز


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری