• فلسفه اخلاق
/90

فلسفۀ اخلاق، صفحه: 99

کند که فرمولش چیست؛ همین قدر میگوید تناسب و توازن و هماهنگی کامل میان عناصر روحی انسان. در نظر او انسانی که دیگران او را در حد اعلی ستایش میکنند (انسان کامل) یعنی انسانی که در ناحیه روح در نهایت درجه زیباست. و همانطور که گفتیم زیبایی به همراه خودش جاذبه و کشش دارد، عشق و طلب میآفریند، حرکت میآفریند، ستایش میآفریند، چنانکه ما میبینیم یکی از خصوصیات علی علیه السلام آن عدل و توازن و هماهنگی کاملی است که در روح این انسان ملکوتی هست، انسانی است که از قدیم او را انسان کامل الصفات و جامع الاضداد میشناسند. صفی الدین حلّی میگوید:

جُمِعَتْ فی صِفاتِک الْاضْدادُ

 

وَ لِهذا عَزَّتْ لَک الْانْدادُ «1»

 

 

 

در وجود تو اضداد یکجا جمع شدهاند و به همین دلیل برای تو مانندها نمیتوان پیدا کرد. و سید رضی راجع به سخن علی علیه السلام میگوید: سخنی چندجانبه است و در همه جوانب زیباست. در همه جوانب، علی سخن گفته و زیبا گفته، چون روحش یک روح همه جانبه و به اصطلاح امروز یک روح چند بعدی است؛ نه تنها چند بعدی است، بلکه در عین چند بعدی بودن نوعی توازن و تناسب میان ابعاد مختلف آن برقرار است. این است که در روحها و عقلها جای دارد. این دیگر مربوط به چشم یا گوش یا شامّه و یا ذائقه و بهطور کلی مربوط به حس نیست، مربوط به روح انسان است. انسانها بدون اینکه بتوانند زیبایی علی را تعریف کنند آن را درک میکنند، و چون زیبایی کشش دارد مجذوب علی میشوند. چهارده قرن میگذرد، قرنی نگذشته است که در آن علی هزارها و بلکه میلیونها مجذوب و محب نداشته باشد. حب علی چرا ایمان است؟ زیرا حب علی یعنی عشق به یک روح متعادل متوازن، عشق به انسان کامل، عشق به کمال انسانیت، عشق به آنچه خدا و پیغمبر به آن دعوت میکنند، و این شخص پرستی نیست، حتی شخص دوستی هم نیست، بالاتر از این است. آن که واقعاً علی را دوست دارد، خودش را دارد ستایش میکند که من درک میکنم آن زیبایی خارق العاده آن روح بزرگ را، من درک میکنم آن تعادل و توازن کامل را، من درک میکنم معنی انسان کامل را. مردی که تاریخ زمان خودش او را بکلی مطرود و منکوب و مظلوم کرده است، باز میبینیم بانگ ستایش اوست که از اعماق تاریخ این چهارده قرن برمیخیزد، نه تنها از زبان آنهایی که نامشان شیعه است بلکه از زبان اهل تسنن، و نه فقط از زبان مسلمین بلکه از زبان کافر، مسیحی و یهودی. هرکس

______________________________
(1). منتهی الآمال، ج 1/ ص 113


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری