شرح منظومه، ص: 17
هان، شروع میکنم به آنچه در نظر داشتم
به یاری پروردگارم ذات واجب الوجود
أَزِمَّةُ الأُمُورِ طرّاً بِیدِه | | وَ الکلُّ مُستَمِدَّةٌّ مِن مَدَدِه |
| | |
مهار همه چیز در دست اوست
همه چیز از عنایت او استمداد میکند
إنّ کتابَنا عَلَی مَقاصِد | | وَ کلُّ مَقصَدٍ عَلَی فَرائِد |
| | |
این کتاب مشتمل بر چند مقصد است
و هر مقصدی مشتمل بر چند فریده است
شرح: حاجی سبزواری مؤلّف کتاب، ترتیب ابواب و فصول بخش حکمت را به این نحو قرار داده که آن را به هفت «مقصد» تقسیم کرده و هر مقصدی را به «فریده» هایی منقسم نموده است و هر فریده را در ضمن «غُرَر» هایی بیان کرده است به این ترتیب «1»:
مقصد اول: امور عامّه
مقصد دوم: جواهر و اعراض
مقصد سوم: الهیات بالمعنی الاخص
مقصد چهارم: طبیعیات
مقصد پنجم: نبوّات و منامات
مقصد ششم: معاد
مقصد هفتم: اخلاق
چنانکه معلوم است، این بخش از کتاب با همه اختصار، در یک فن و علم نیست، مشتمل بر علوم و فنونی است. مقصد چهارم این کتاب به تنهایی مشتمل بر چند علم است. همه این علوم و فنون را در قدیم تحت لفظ «حکمت» جمع میکردهاند و قسمتی از آن را «فلسفه الهی» مینامیدند که عبارت است از سه مقصد اول از بخش حکمت و فریده اول از مقصد چهارم و تمام مقصد ششم.
کلمه «فریده» که عنوان ابواب این بخش است به معنی «گوهر نفیس» است و کلمه «غرر» جمع «أَغَرَّ» است که به معنی «بسیار نیکو» است، پس «غرر الفرائد» یعنی
______________________________
(1). مقصد- فریده- غرر