• شرح منظومه
/90

شرح منظومه، ص: 16

 

نَظَمتُها فِی الحِکمَةِ الّتی سمتُ

 

فِی الذِّکرِ بِالخِیرِ الکثیرِ سَمَّیتُ

 

 

 

این منظومه را در حکمت اعلی به رشته کشیدم

همانکه در قرآن با نام «خیر فراوان» نام برده شده است

شرح: در مصراع دوم این بیت اشاره میکند به آیه 269 از سوره بقره که میفرماید:

یؤتی الحکمة من یشاء و من یؤت الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا.

خداوند به آنکه بخواهد و مصلحت بداند «حکمت» عطا میفرماید و هر که به او حکمت عطا شود خیر فراوان به او داده شده است «1».

سَمَّیتُ هَذا غُرَر الفَرائِد

 

أَودَعتُ فِیها عَقدُ العَقائِد

 

 

 

این کتاب را «غرر الفرائد» نامیدم

و در این کتاب عقاید و افکار گره مانندی به ودیعت نهادم

شرح: منظومه حاجی سبزواری مجموعاً دو بخش است و خود مؤلّف هر بخش را کتابی جداگانه قرار داده و نامی خاص بر آن نهاده است:

الف. منطق.

ب. حکمت.

بخش منطق را «اللّئالی المنتظمة» و بخش حکمت را که اکنون قسمتی از آن را شرح میکنیم «غُرَرُ الفَرائِد» نامیده است.

فَها أَنا الخائِض فِی المَقصود

 

بِعونِ رَبّی واجِب الوُجود

 

 

 

 

______________________________
(1). حکمت یعنی دریافت حقیقت. از آن جهت به دریافت حقیقت «حکمت» گفته میشود که استحکام دارد و پشتوانهاش واقعیت است؛ بر خلاف دریافتهای غیر منطبق با واقعیت که استحکام ندارد و مانند خانه عنکبوت سست و بی بنیاد است. فلسفهها به هر اندازه صحیح و مطابق با واقع باشند شایستگی این واژه مقدس را دارند.

بشر در تلاشهای خویش در جستجوی «حکمت» یعنی دریافتی صحیح و منطبق با واقعیت است و اما اینکه چه اندازه در این راه توفیق حاصل کرده است خدا میداند. بدیهی است که پیروان هر مکتبی به هر نسبت که به عقاید و افکار خویش ایمان داشته باشند آن را «حکمت» تلقی میکنند. حاجی سبزواری که مؤمن به مکتب فلسفی اسلامی و بالخصوص به نحله صدرایی است، مطالب این فلسفه را بلا تردید مصداق «حکمت» میداند.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری