• شرح منظومه
/90

شرح منظومه، ص: 218

نیست: یکی وجود شیء، یکی عدم شیء، یکی هم مسبوقیت است. پس این انقسام و اختلاف یا از ناحیه وجود است یعنی چند نوع وجود داریم، یا از ناحیه عدم است یعنی چند نوع عدم داریم، و یا از ناحیه مسبوقیت است. آنچه مسلّم است این است که این تنوّع و انقسام از ناحیه وجود نیست، پس یا از ناحیه عدم است و یا از ناحیه مسبوقیت.

آنچه در بدو نظر از کلمات حکما برمیآید این است که منشأ این انقسام و اختلاف، «عدم» است؛ یعنی نوع عدمی که بر وجود تقدّم پیدا میکند مختلف است (و لذا اقسام مختلف حدوث به وجود میآید)؛ امّا نظر صحیح بر خلاف آن است، زیرا مسلّم است که مقسم، «مطلق مسبوقیت» نیست، بلکه «مسبوقیت وجود به عدم» است. اکنون باید روشن شود که مقصود از این عدم چیست. بدیهی است که «مطلق عدم» نمیتواند مقصود باشد، پس عدم خاصّی مقصود است. حال باید دید آیا عدم خود ماهیت مقصود است و یا عدم دیگری. هنگامی که ما به حدوث زمانی نظر میافکنیم میبینیم که عدم مقابل که عدم خود ماهیت است مقصود است، امّا هنگامی که حدوث ذاتی را مورد نظر قرار میدهیم میبینیم که عدم مجامع که عدم اقتضاء است (نه عدم خود ماهیت) مقصود است. چنانکه قبلًا گفتیم عدم مقابل و عدم مجامع قسیم حقیقی یکدیگر نیستند زیرا عدم مقابل، عدم خود ماهیت است امّا عدم مجامع یا لیسیت ذاتیه عبارت است از لا اقتضائیت نسبت به وجود و عدم یعنی عدم اقتضای ماهیت نه عدم خود ماهیت. پس ما نمیتوانیم مقسمی پیدا کنیم که حدوث ذاتی و حدوث زمانی دو قسم آن باشند، زیرا حدوث زمانی مسبوقیت وجود شیء است به عدم خود آن شیء و حدوث ذاتی مسبوقیت وجود شیء است به لیسیت ذاتیه. پس تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی، صحیح نیست و لفظ «حدوث» بر حدوث ذاتی و حدوث زمانی به اشتراک لفظی اطلاق میشود نه به اشتراک معنوی، و آنچه که صلاحیت تقسیم دارد مشترک معنوی است نه مشترک لفظی.

گفتیم که اگر «حدوث» را تعریف کنیم به «مسبوقیت وجود شیء به عدم»، این سؤال مطرح میشود که این انقسام و تنوّع از ناحیه عدم است یا از ناحیه مسبوقیت؟

اکنون میگوییم که اگر «حدوث» را به «مسبوقیت وجود شیء بر غیر خودش» تعریف کنیم باز همین سؤال مطرح است که آیا این انقسام و تنوّع از ناحیه غیر است یا از ناحیه مسبوقیت؟ ولی بنا بر این تعریف، دیگر این اشکال که گفتیم در اینجا تعبیر «تقسیم» صحیح نیست وارد نمیشود. همچنین این اشکال درباره حدوث دهری


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری