• مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (3)
/90

وحی و نبوت، ص11

این وحی بر اساس نیازی است که نوع بشر به هدایتی الهی دارد که از طرفی بشر را به سوی مقصودی که ماورای افق محسوسات و مادیات است و خواه ناخواه گذرگاه بشر خواهد بود راهنمایی نماید، و از طرف دیگر نیاز بشر را در زندگی اجتماعی که همواره نیازمند به قانونی است که تضمین الهی داشته باشد برآورد. قبلًا در بحث «مکتب، ایدئولوژی» نیاز بشر را به یک ایدئولوژی کمالبخش، و ناتوانی او را برای تنظیم و تدوین ایدئولوژی صحیح روشن کردیم.

پیامبران به منزله دستگاه گیرندهای هستند که در پیکره بشریت کار گذاشته شده است. پیامبران افراد برگزیدهای هستند که صلاحیت دریافت این نوع آگاهی را از جهان غیب دارند. این صلاحیت را خدا میداند و بس. قرآن کریم میفرماید:

اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ «1».

خدا خود بهتر میداند که رسالت خویش را در چه محلی قرار دهد.

هرچند پدیده وحی مستقیماً از قلمرو حس و تجربه افراد بشر بیرون است، ولی این نیرو را مانند بسیاری از نیروهای دیگر از راه آثارش میتوان شناخت.

وحی الهی تأثیر شگرف و عظیمی بر روی شخصیت حامل وحی یعنی شخص پیامبر مینماید؛ به حقیقتْ او را «مبعوث» میکند، یعنی نیروهای او را برمیانگیزد و انقلابی عمیق و عظیم در او به وجود میآورد و این انقلاب در جهت خیر و رشد و صلاح بشریت صورت میگیرد و واقعبینانه عمل میکند؛ قاطعیت بینظیری به

______________________________
(1). انعام/ 124


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری