• توحید
/90

توحید، ص13

نخواهیم رسید یا دیر به نتیجه خواهیم رسید.

مقدمه اول: عمده در مسأله توحید، طرح صحیح مسأله است

مقدمه اول این است که مسائل از نظر پیدا کردن راه حل، بر دو قسم است: در بعضی مسائل، اشکال در پیدا کردن راه حل است، به این معنا که طرح مسأله خیلی ساده است و همه افراد در طرح مسأله یک جور فکر میکنند، ولی بحث در پیدا کردن راهحل آن است؛ مثل مسائل ساده ریاضی که وقتی دو نفر دانشجو مسأله را طرح میکنند، هر دو یک جور طرح میکنند و طرحش خیلی ساده است، ولی یکی از آنها راهحلی و برهانی برایش پیدا میکند و دیگری پیدا نمیکند؛ به اصطلاح منطقیین، تصورشان از مسأله یک جور است ولی در تصدیقِ به حکم، اختلاف پیدا میکنند.

ولی در بعضی از مسائل- که معمولا مسائل فلسفی از این قبیل است- اشکال عمده در طرح

صحیح خود مسأله است و اغلب، مسأله از اول به صورت صحیحی طرح نمیشود و اشکالاتی هم که پیدا میشود، از کیفیت طرح پیدا میشود؛ یعنی یک آدم مفکر از اولْ مسأله را به شکل ناصحیحی طرح میکند، بعد هم بیست سال روی آن کار میکند و به نتیجهای نمیرسد، چون از اول صحیح طرح نکرده.

میگویند یک تفاوتی که میان مسائل فلسفی و سایر مسائل وجود دارد این است که در مسأله فلسفی عمده این است که خوب تصور شود و زحمت در این است که انسان مسأله را آن طور که هست از اوّل خوب در ذهن خودش طرح کند، و اگر بتواند خوب طرح کند، پیدا کردن راه حل برایش آسان است.

این مطلب، درباره توحید فوقالعاده صادق است. عمده این است که ما این مسأله را از اول صحیح طرح کنیم و همه اشتباهات، ایرادها، اشکالها، شکها و شبههها هم به این دلیل است که تصور افراد از این مسأله تصور صحیحی نیست.

جواب یک اشکال

ممکن است در ذهن بسیاری از اشخاص این حرف بیاید که «1»: شما میگویید توحید، فطری است و هرکسی به حکم فطرتش آن را دریافت میکند. اگر توحید فطری

______________________________
(1). البته ما بعد این مطلب را توضیح میدهیم، ولی بهتر است از همین جا به آن توجه داشته باشید.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری