• مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی (1)
/90

انسان و ایمان، ص10

دوردست میاندیشد.

بالاتر اینکه انسان اندیشه خویش را درباره بینهایتها و جاودانگیها به جولان میآورد و به برخی بینهایتها و جاودانگیها شناخت پیدا میکند. آدمی از شناخت فردیت و جزئیت پا فراتر مینهد، قوانین کلی و حقایق عمومی و فراگیرنده جهان را کشف میکند و به این وسیله تسلط خویش را بر طبیعت مستقر میسازد.

انسان از نظر خواستهها و مطلوبها نیز میتواند سطح والایی داشته باشد. انسان موجودی است ارزشجو، آرمانخواه و کمال مطلوبخواه؛ آرمانهایی را جستجو میکند که مادی و از نوع سود نیست؛ آرمانهایی که تنها به خودش و حداکثر همسر و فرزندانش اختصاص ندارد، عام و شامل و فراگیرنده همه بشریت است، به محیط و منطقه خاص یا قطعهای خاص از زمان محدود نمیگردد.

انسان آنچنان آرمانپرست است که احیاناً ارزش عقیده و آرمانش فوق همه ارزشهای دیگر قرار میگیرد؛ آسایش و خدمت به انسانها از آسایش خودش با اهمیتتر میگردد؛ خاری که در پای دیگران فرو برود مثل این است که در پا بلکه چشم خودش فرو رفته باشد؛ با دیگران همدرد میشود؛ از شادی دیگران شاد و از اندوه آنان اندوهگین میگردد؛ به عقیده و آرمان مقدس خود آنچنان دلبستگی پیدا میکند که منافع خود، بلکه حیات و هستی خود را به سهولت فدای آن مینماید.

جنبه انسانی تمدن بشری که روح تمدن به شمار میرود، مولود این گونه احساسها و خواستههای بشری است.

ملاک امتیاز انسان

بینش وسیع و گسترده انسان درباره جهان، محصول کوشش جمعی بشر است که در طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تکامل یافته است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری