• اصول فلسفه و روش رئالیسم (5)
/90

اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 5، ص: 11

مباحث این جلد کوشش مختصری است درباره آنچه در اصطلاح حکمای اسلامی «الهیات بالمعنی الاخص» خوانده میشود، یعنی در زمینه شناخت خداوند و صفات و افعال اوست. سعی شده با راهنمایی ادلّه عقلی و براهین فلسفی درباره ذات الهی و صفات کمالیه آن ذات مقدس و درباره نحوه انتساب و صدور جهان از او بحث و استدلال شود.

طرف سخن در این جلد نیز- مانند سایر مجلّدات- مادّیون میباشند، شبهات و اشکالات آنها که همه ناشی از بیخبری از حکمت الهی است دفع شده است.

ولی البته هدف اصلی و منحصر، پاسخگویی به مادّیون و دفع شبهات آنها نیست و بنابراین ارزش کتاب منحصرا سلبی نمیباشد. هدف اصلی که به آن ارزش اصیل و اثباتی میبخشد ارائه راه صحیح استدلال عقلی است بر مسائل ماوراء الطبیعه، و به عبارت دیگر ارزش اصلی این کتاب این است که نوعی سلوک عقلی و فکری است در جهان ماوراء الطبیعه.

از نظر حکمای الهی، این علم «با ارزشترین علمها درباره با ارزشترین معلومها» «1» است.

در اینکه آن چیزی که این علم مدعی معرفت اوست با ارزشترین معلومات است سخنی نیست؛ چه، معلوم این علم کاملترین وجود یعنی ذات مقدس احدیت است که منبع همه هستیها و سرچشمه همه کمالها و اصل و اساس همه جمالها و جلالها و بهائها و عظمتهاست، بلکه هستی حقیقی منحصرا هستی اوست و «همه هر چه هستند از آن کمترند، که با هستیش نام هستی برند».

هر سخنی هست درباره ارزش خود این علم «2» است که تا چه اندازه از نظر سلوک

______________________________
(1) «افضل علم بافضل معلوم» (الهیات شفا).

(2) منظور از این ارزش، مفهوم نسبی آن برای انسان نیست، یعنی منظور این نیست که میزان ارزش معرفت و ایمان به خداوند برای انسان چیست؟ هر چند از این نظر نیز ایمان و معرفت خداوند با ارزشترین معرفتهاست. مسأله ایمان به خدا مسألهای خارج از زندگی نیست، بلکه در بطن زندگی و یکی از سرمایههای زندگی است و به قول تولستوی حکیم معروف روسی: «ایمان آن چیزی است که انسان با آن زندگی میکند». منظور ارزش واقع نمایی این علم است.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری