• عدل الهی
/90

عدل الهی، ص 16

اجتماع مسلمان ما با منطق اسلام در این موضوعات- مانند بسیاری از موضوعات دیگر- به هیچوجه آشنا نیست. لهذا با کمال تأسف افراد زیادی را اعمّ از زن و مرد نسبت به اسلام، بدبین ساختهاند. این بود که لازم دانستم منطق اسلام را در این زمینه روشن کنم تا بدانند نه تنها نتوان ایرادی بر منطق اسلام گرفت، بلکه منطق مستدل و پولادین اسلام درباره زن و حقوق زن و حدود و وظائف زن بهترین دلیل بر اصالت و حقانیت و جنبه فوق بشری آن است.

همچنانکه در مقدمه چاپ اول یادآور شدم، مطالب این کتاب تدوین یافته و تفصیل داده شده چند سخنرانی است که در مؤسسه اسلامی حسینیه ارشاد ایراد شده است. البته آنچه به صورت سخنرانی ایراد میشود- لااقل سخنرانیهای من اینچنین است- قابل چاپ شدن نیست مگر اینکه از نو دستکاری شود. به علاوه وقتی که بنا است چاپ شود نمیتوان به مطالبی که به صورت سخنرانی ادا شده قناعت کرد. این بود که هم در چاپ اول و هم در چاپ دوم، مجددا بحث را مورد مطالعه قرار دادم و مطالب زیادی بر اصل افزودم.

در چاپ دوم در حدود یک پنجم بر مطالب چاپ اول افزوده شد، به علاوه اصلاحاتی لفظی و تغییراتی از لحاظ نظم و ترتیب مطالب به عمل آمد. از اینرو این کتاب در این چاپ با چهره نسبتا تغییر یافتهای منتشر میشود.

آنچه درباره مباحث این کتاب میتوانم بگویم این است که همه، مباحثی «انتخاب شده» است، هیچیک بطور تصادف و به موجب علل اتفاقی طرح نشده است. اینها مسائلی است که فراوان از طرف گروههای مختلف، بالخصوص طبقه جوان، با من در میان گذاشته میشود. آنچه در این کتاب آوردهام در حقیقت یک پاسخ عمومی است به همه کسانی که مکرر در این زمینه از من پرسشهائی کرده و میکنند. فراوانی پرسشها در حدی است که لازم آمد پاسخ عمومی تهیه شود.

مباحث طرح شده، هم جنبه نقلی دارد و هم جنبه عقلی. بدیهی است که از جنبه نقلی به آیات کریمه قرآن و روایات مأثوره از رسول اکرم و ائمه اطهار (صلوات اللّه علیه و علیهم) استناد شده است. اما از جنبه عقلی به دوگونه ممکن بود بحث شود: کلامی و فلسفی. ولی نظر به اینکه مشرب استدلالی متکلمین را در اینگونه مسائل صحیح نمیدانم و برعکس، مشرب حکمای اسلامی را صحیح و متقن میدانم از سبک متکلمین بطور کلی پرهیز کردم و از سبک حکما استفاده کردم. البته هر جا که مقتضی


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری