• شش مقاله
/90

شش مقاله صفحه:  216

سَلِمَتْ امورُ الْمُسْلِمینَ وَ لَمْیکنْ فیها جَوْرٌ الّا عَلَی خاصَّةً «1».

شما خود میدانید من از همه برای خلافت شایستهترم، و حال به خدا قسم مادامی که کار مسلمین روبراه باشد و رقیبان من تنها به کنار زدن من قناعت کنند و تنها شخص من مورد ستم واقع شده باشد، مخالفتی نخواهم کرد و تسلیم خواهم بود.

اینها میرساند که علی اصل «یا همه یا هیچ» را در این مورد محکوم میدانسته است. نیازی نیست درباره روش و سیره علی علیه السلام در این موضوع بیشتر بحث شود، شواهد و دلایل تاریخی در این زمینه فراوان است.

علامه امینی

اکنون نوبت آن است که ببینیم علامه بزرگوار آیتاللَّه امینی، مؤلف جلیلالقدر الغدیر، از کدام دسته است و چگونه میاندیشیده است؟ آیا ایشان وحدت و اتحاد مسلمین را تنها در دایره تشیع قابل قبول میدانستهاند، یا دایره اخوّت اسلامی را وسیعتر میدانسته و معتقد بودهاند اسلام که با اقرار و اذعان به شهادتین محقق میشود، خواه ناخواه حقوقی را به عنوان حق مسلمان بر مسلمان ایجاد میکند و صله اخوّت و برادری که در قرآن به آن تصریح شده، میان همه مسلمین محفوظ است.

علامه امینی به این نکته که لازم است نظر خود را در این موضوع روشن کنند و اینکه نقش الغدیر در وحدت اسلامی چیست، آیا مثبت است یا منفی، خود کاملًا توجه داشتهاند و برای اینکه از طرف معترضان- اعمّ از آنان که در جبهه مخالف خودنمایی میکنند و آنهایی که در جبهه

______________________________
(1). نهجالبلاغه، خطبه 72.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری