• لیست فهرست خالی می باشد
/90

 

قبسات، سال سوم وچهارم، شماره مسلسل 11/10، ص54

 

آگاهی در شرق جدید (اسلامی) طلوع میکرد، چنین بود که با رونق بازار تعقّل و تدبّر و، توسعهی حوزهی نفوذ جغرافیایی و قومی اسلام، و تکثّر فهمها از متون و عقاید دینی، و نیز دخالت نفسانیّتها، بحثهای بسیاری پیرامون مبادی و مبانی گزارهها و آموزههای اسلامی درگرفت و در نتیجه مکاتب و مشارب حکمی و کلامی اسلامی ظهور کردند، در این میان آیات قرآنی و روایات نبوی که به روش عقلانی به تبیین گزارهها و آموزهها پرداخته بود مورد ژرفکاوی بسیار قرار گرفت و اصول و قواعد فراوانی پی افکنده شد. این مقطع دورهی تدوین و ساماندهی تفکر عقلانی در دنیای اسلام بود.

 

مختصات این دوره عبارت است از: 1. پیدایش اصطلاحات و راه یافتن تعبیر و تاویل به حوزهی عقلانیت دینی، 2. گسترش تشکیک و تشقیق در عقاید، 3. ظهور مکاتب و نحلههای فکری اسلامی، 4. رواج تدوین منابع و تألیف آثار، 5. صدور تفکر و عقلانیت اسلامی به نقاط عالم.

 

با اینکه هر یک از دورههای ششگانهی عقلانیّت اسلامی دارای مختصّات خاص خویش است امّا مجموعهی دارایی عقلانی دو دورهی فوق، جوهر حکمت اسلامی را طی دورههای بعدی تشکیل میدهد.

 

دورهی سوم: قرن دوم اسلامی (هشتم مسیحی) سرآغاز عهد شکوه و شکوفایی تمدن اسلامی است، قرن سوم روزگار فربهی و تناوری حکمت و معرفت در دنیای اسلام است، هاضمهی فرهنگ مقتدر اسلامی معارف بشری را از چهار سوی گیتی جذب و هضم میکند، دستآوردهای فکری اقوام و ملل، و مواریث فرهنگهای کهن یونانی، ایرانی، اسکندرانی، مصری، هندی و... به طور گسترده از زبانهای مختلف به زبان عربی که زبان دینی مسلمانان و لسان علمی عصر است برگردانده میشود، نهضت ترجمه از نیمهی قرن دوم در عهد منصور عباسی (158 ـ 136/ 775 ـ 754) آغاز و در قرن سوم به اوج رسیده در


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری