/90

اندیشه، شماره 2، ص7

 

    و پژوهشهایی اطلاق میشود كه متعلق آنها مقولات دینی است و پژوهشگر حسب مورد، و به تناسب اهداف تحقیق، برای بررسی آنها و بحث و تحقیق دربارهی آنها، از روشهای علوم دیگر بهره میگیرد. «مقولات دینی» عنوان عامی است كه مواردی همچون گزارهها و مفاهیم دینی، باورها، اعتقادات و ایمان دینی(1) - جامعه، تاریخ و فرهنگ دینی - و روابط و نسبت این امور و همین طور تعامل میان آنها را در برمیگیرد.

 

روشها هم، عرض عریضی دارند، از روش حسی - تجربی، عقلی - استدلالی، نقلی - تاریخی، كشفی - شهودی، گرفته تا روشهای مختص هر علم كه ذیل عناوین چهارگانه یاد شده قرار میگیرند. گفتنی است كه در مطالعات میان رشتهای دین، گاهی از یك روش و گاهی از روشهای متعدد استفاده میشود. برای مثال در بررسی گزارههای دینی(2) و همین طور پیش فرضها و لوازم آنها، گاهی بررسی صدق و كذب گزارههای یاد شده مطمح نظر است، و گاهی با صرف نظر از صدق و كذب گزارههای یاد شده، آثار و لوازم آنها بر روح و روان، معیشت اجتماعی، تاریخ، فرهنگ و دیگر مقولات وابسته به انسان، مورد كاوش و تكاپو قرار میگیرد.

در بررسی آثار و لوازم روحی - روانی گزارهها و باورهای دینی از روش دانش روانشناسی كمك میگیرند و از تعامل روش یا به تعبیر ادق روشهای(3) روانشناسی و باورهای دینی، دانشی به وجود میآید كه دین پژوهان آن را «روانشناسی دین(4)» نامیدهاند. و همین طور در بررسی آثار و لوازم باورهای دینی بر جامعهی بشری به سؤالهایی از قبیل:

- رفتارهای اجتماعی دینداران چه عواقب ناخواسته(5)ای در جامعه ایجاد میكند؟

- گروه بندی اجتماعی ناشی از گرایش آدمیان به دین كدام است؟

- نهادهای اجتماعی منبعث از دین چه نهادهایی هستند؟

- عوامل اجتماعی گرایش آدمی به دین كدامند؟


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری