• لیست فهرست خالی می باشد
/90

پيام جاويدان، سال اول، شمارهي دوم، ص86

 

میپذیرد و کدامین فرد بیمحابا و از سرتقصیر در پی تأویل می ورد!

طبری(ت 310هـ)به نقل از گروهی صحابیان آورده است که حروف مقطّعه از اسرار مکتومی است که نباید تفسیر شود.2

به باور شیخ طوسی(ت 460هـ)آنچه در اخبار معصومین(ع)آمده است،حاکی از آن است که حروف مقطّعه از جمله متشابهات قرآن است.3

قرطبی(ت 671هـ)گروهی دیگر از صحابه را یاد میکند که میگویند:خداوند علم به مضمون این حروف را ویژه خویش قرار داده است.4

جلالالدین سیوطی(ت 911هـ)با اعتقاد به متشابه بودن اوائل سور مینویسد،«نظری که من اختیار کردم این است که حروف مقطّعه از اسراری است که جز خداوند بدان آگاه نیست.همان طور که ابن منذر و دیگران از شعبی روایت کردهاند که وقتی از وی راجع به فواتح سور سؤال شد،گفت: هر کتابی سرّی دارد و سرّ این قرآن فواتح سور است».5

در میان معاصران شیخ شلتوت بر این باور است که در قرآن،موضوعی به جز فواتح سور نیست که خداوند شناخت آن را به خود اختصاص داده باشد.6

همچنین علامه طباطبایی اظهار میدارد که حروف مقطّعه اگر چه جزو متشابهات قرآن نیستند ولی ممکن است حدس زد که مابین این حروف و مضامین سورههایی که با اینها آغاز میشوند،ارتباط خاصی موجود است و به همین سبب این حروف رموزیاند بین خدا و پیامبرش(ص)که بر ما پوشیده است و فهم عادی ما بدان راهی ندارد جز اینکه احساس میکنیم ارتباط ویژهای بین آنها و مضمون سورههای آنها وجود دارد.

رمزی بودن حروف مقطعه در نگاه عارفان و صوفیان

حروف مقطعه قرآن و فرض رمزی بودن آنها نظر برخی از عارفان و صوفیان را به خود جلب نموده است.اینان که همواره سخن در لفّافه گویند و کلام خویش به محسّنات ادبی آمیخته سازند،به تفسیر ذوقی این حروف پرداختهاند و جملگی به رمزی بودن آنها حکم کردهاند.

عین القضاة همدانی در این مورد میگویددر اینکه اول بیست و نه سورت حروف است و کم نیست و بیش نیست هم اسرار است و در اینکه جمله حروف مقطّع هفتاد و اند حروف است هم اسرار بسیار است و در معانی این حروف خوض کردن اگر خواهم مگر بتوانم ولیکن نتوانم لمعان جمّه».8

نیز در مقامی دیگر آورده استای عزیز!او خواست که محبان او از اسرار ملک و ملکوت خود خبر دهد در کسوت حروف تا نامحرمان بر آن مطلع نشوند.گوید:الم،المر، کهیعص،یس،ق،ص،حم،عسق،ن،طه،المص،طسم، طس.دریغا!مگر این خبر از مصطفی(ص)نشنیدهای که گفت:انّ لکلّ شیء قلبا و قلب القرآن یس،این جمله نشان سرّ خداست با احمد که کسی جز ایشان بر آن واقف نشود.»9

رشیدالدین میبدی در کشف الاسرار با اشاره به اینکه این حروف رمزی بین عاشق و معشوق است،مینویسد: «التخاطب بالحروف المفرده سنّةالاحباب فی سنن المحابّفهو سرّ الحبیب بحیث لا یطلّع علیه الرقیب...در صحیفه دوستی نقش خطی است که جز عاشقان ترجمه آن نخوانند.در خلوت خانه دوستی میان دوستان رازی است که جز عارفان حاقّ آن ندانند،در نگارخانه دوستی رنگی است از بیرنگی که جز والهان از بیچشمی نبینند».10

امام خمینی بر این عقیده است که حروف مقطّعه علیرغم تفاسیر گوناگونی که از آن به عمل آمده است،از قبیل رمز بین محبّ و محبوب است و کسی را از علم ان بهرهای نیست و هر آنچه بعضی از مفسران به حدس و گمان خویش بیان کردهاند،مبنای صحیحی ندارد و هیچ بعید نیست که فهم آن از حوصله بشر خارج و مخصوص به خواص از اولیای خداوند باشد.به باور ایشان رمزی بودن حروف مقطّعه از حکمت الهی سرچشمه میگیرد و اسرار آن بر انسانها پوشیده است و حتّی به حسب بعضی روایات، جبرئیل که خود رسول وحی است،معنای آنها را نمیدانسته است.ایشان در این زمینه میگویددر این چمخاطبه بین حبیب و محبوب و مناجات بین عاشق و معشوق اسراری است که جز او و حبیباش کسی را بر آن راه نیست و امکان راه یافتن نیز نمیباشد.شاید حروف مقطّعه قرآن در بعضی از سور مثل الم،ص،یس از این قبیل باشد و بسیاری از ایات کریمه که اهل ظاهر و فلسفه و عرفان و تصوّف،هر یک برای خود تفسیر یا تأویلی کنند نیز از همان قبیل است گرچه هر طایفه به قدر ظرفیٌّت خود حظّی دارد یا خیالی».11

بدین ترتیب کسانی که حروف مقطّعه را به ظاهر معنادار نمیدانند و وجود آنها را در قرآن به مثابه رمز بین خدا و رسول تلقی میکنند،یا به کلیّ رمزگشایی از این حروف را


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری