• لیست فهرست خالی می باشد
/90

کتاب نقد / سال هفتم/ شماره 26و27/ ص: 48

فرهنگ اسلامی داشت، خطراتی چون جهل، جمود و التقاط را مطرح و با آنها مبارزه کرد،4 به آسیب شناسی معرفتی و اجتماعی فرهنگ اسلامی پرداخته است و چون متفکری نقاد و دردمند، ایفای مسوولیت کرد و در عرصههای حکمت نظری و عملی، مسایل معرفتی و اجتماعی، نقش آفرین بود. او به احیأ اندیشه و تفکر اسلامی پرداخت و مصونیت هر نهضت اجتماعی از افتادن در دام جریانها را، مرهون نهضت فکری و فرهنگی میدانست5 از وضع انتشارات اسلامی بسیار نگران و از نفوذ اندیشههای بیگانه با مارک اسلامی،6 چه از روی سوء نیت یا بدون آن، بسیار دلنگران بود، راه مبارزه را عرضه داشتن صریح مکتب در همهی زمینهها با زبان روز دانسته7 و تفکر اسلامی را تفکری آسیبدیده و آفتزده میدانست که باید به آسیبشناسی و آفتزدایی آن پرداخت. آفات را به قدیم و جدید تقسیم کرده،8 عوامل تصفیه تفکر اسلامی را در رجوع به قرآن، سنت، سیره ناب پیامبر و ائمه (ع) و عقل میدانست9 و با دو مسیر انحرافی افراط و تفریط در عرصهی معارف دینی به شدت مخالفت کرده، مبارزهی عقلانی میکرد و راه اعتدال را تبیین و ترویج میفرمود.10

در این مقاله برآنیم تا دو انحراف عظیم جمود و جهل که منشا تحجرگرایی و تجددطلبی افراطی و التقاطزدگی است و هر کدام در هر عصر و زمانی با روحی واحد، قالبی متکثر و متعدد به حسب زمان میپوشند و نقابدارانه در متن و بدنهی فرهنگ و آموزههای اسلامی نفوذ میکنند را از افق اندیشهی استاد مطهری مطرح و راه درمان آن را جست و جو نماییم تا در دام پوزیتویسم معرفتی و لیبرالیسم فکری و اجتماعی و سکولاریسم نظری و عملی قرار نگیریم و معیار سنجش و شناخت درست معرفت و عمل دینی را به دست آوریم، در دام پلورالیسم نقابدار دینی قرار نگرفته، با معنویت زمینی که جای معنویت آسمانی را میگیرد و به عنوان دین مشترک عرضه میشود، مبارزه نماییم و با اندیشههای ناب آن شهید زنده و پاینده به نقل و نقد اندیشههای بیگانه پرداخته و در جهت تبیین درست، جامع و ناب تفکر اسلامی برآییم و چون او بر دو روی یک سکه، یعنی توانایی، پویایی و کارآمدی دین از یک طرف و خلوص و شفافیت تفکر دینی از طرف دیگر، تکیه و تاکید کنیم تا با احیا دین و اصلاح جامعه دینی به سوی آرمانهای دست یافتنی اسلام ناب محمدی (ص) در عرصههای گوناگون گام برداریم بمن الله و کرمه.

 

تحجر و اقسام آن

شناخت مفهوم واژهها یا واژهشناسی و تصور درست از آن، نقش بسزایی در شناخت مظاهر و کارکردهای آن داشته و از مغالطهسازیها جلوگیری مینماید چنانکه استاد شهید مطهری نیز


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری