• لیست فهرست خالی می باشد
/90

کتاب نقد / سال هفتم/ شماره 26و27/ ص: 49

در مباحث و موضوعات گوناگون بر آن تکیه داشت؛ شناخت لایهها، دقایق و حتی دگرگونیهای یک اصطلاح در تاریخ بشر، نهایت امر مفهوم شناسی و تصور فراگیر و عمیق از آنها است، استاد منشا بسیاری از کج فهمیها و سطحینگریهایی که در حوزه بینشها و گرایشهای دینی و حتی فلسفی - عرفانی به وجود آمده است را عدم درک و دریافت شفاف و همه جانبهی تصوری و سپس تصدیقی آنها میداند که مایهی قلب، تحریف حقایق، انحراف معرفتی و کژ رویهای رفتاری شده است، برای مثال در حوزه موضوعات اعتقادی، عدم تصور عمیق و روشن از «مفهوم خدا»11 و در حوزهی اخلاق و ارزشهای دینی و تربیتی، فقدان درک و تجزیه و تحلیل عام و دقیق از اخلاقاسلامی، عرفاناسلامی و مفاهیمی چون زهد، توکل، صبر، شرح صدر، انتظار و...12 و در حوزه احکام و شریعت، عدم برداشت و تفسیر منطقی و جامع نگرانه از فقه و فرآیند مرتبط و به هم پیوسته فقه عبادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی13، عاملی شده تا اسلام را در چارچوبهای محدود و قالبهای از هم گسسته تفسیر نمایند و از جاودانگی و جهان شمولی آن غافل گردند و در فرجام، پیوست اندامواره و متعامل عقاید، اخلاق و اعمال را به گسست تبدیل نمایند و بین جهانبینی و ایدیولوژی اسلامی از یک سو و معرفت و منطق از سوی دیگر و حوزهی آموزههای معرفتی و تربیتی و اجتماعی، چالش و شکاف عمیق ایجاد نمایند که خود، بن مایهی بسیاری از انحراف اندیشیها، تحریفگرویها و نفاق ورزیهای تاریخی شده است و چه بسیار که تحجراندیشی و جمودباوری و تجددگرایی کهنه و نو، سرچشمههایش را در نشناختن مفهومها و دریافت نکردن تصوری و تصدیقی معالم و معارف اسلامی داشته است و شگفت و شگرف زا است که بدانیم و بیابیم «تحجر» به معنای ایستایی، تحول ناپذیری، جمود و برنتابیدن فرهنگ و ارزشهای حق و متعالی است که هم در ساحت بینش و دانش (تحجر) و هم در حوزه گرایش و رفتار (جمود) بروز و ظهور دارد و عقل و دل و ابزارهای معرفتیاب و منابع شناختزا را نیز شامل میگردد و این با بررسی واژگانی، در قرآن نیز به دست میآید، مثلا وقتی دل و دماغ سنگواره و قلب قسی شده را خدای سبحان مطرح مینماید که: «ثم قست قلوبکم من بعد ذلک فهی کالحجاره او اشد قسوه...» (بقره/74) در حقیقت آدمیانی را منظور میکند که تمام وجودشان سخت و سیاه شده و در برابر اندیشه، اشراق، شناخت و شهود نفوذ ناپذیرند، از جرگه اصحاب تفکر و اندیشه و ارباب شهود و ذوق خارج و هدایت ناپذیرند و اینان کسانیاند که به «دس نفس» پرداخته و خاب و خسران14 عقلانی و باطنی و آن گاه رفتاری، شامل حالشان شده است. پس تحجر عقلی،


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری