• لیست فهرست خالی می باشد
/90

کلام اسلامی / سال سیزدهم/ مسلسل 29/ ص:117

به حكم انسان بودن، موظف است از حقوق انسانیت دفاع كند و تجاوز به حقوق و شخصیت انسان را، تجاوز به حقوق شخصی خود تلقی كند. و آزادی از جمله مهمترین حقوق انسان است:

 

«یك سلسله چیزها است كه اینها از حقوق یك فرد و یا از حقوق یك ملت، برتر و مقدستر است و دفاع كردن از آنها پیش وجدان بشری بالاتر است از دفاع از حقوق شخصی، و اینها همان مقدسات انسانیت است... مثلاً آزادی را از مقدسات بشری به حساب میآورند. آزادی مربوط به یك فرد و یك ملت نیست. حالا اگر آزادی در جایی مورد تهاجم قرار گرفت امّا نه آزادی من و نه آزادی ملت من، بلكه در یك گوشهای از گوشههای دنیا، آزادی كه جزء حقوق عمومی همه انسانها است مورد تهاجم قرار گرفت، آیا دفاع كردن از این حق انسانیت به عنوان دفاع از «حق انسانیت» مشروع است یا نه؟... گمان نمیكنم كسی تردید بكند كه مقدسترین اقسام جهادها و مقدسترین اقسام جنگها، جنگی است كه به عنوان دفاع از حقوق انسانیت صورت گرفته باشد».(1)

 

امّا مهم آن است كه آزادی را چگونه تعریف كنیم و شرایط و موانع آن را چه بدانیم؟ آیا آزادی، رهایی خواستهها، امیال و آرزوها است؟ آیا آزادی، عدم محدودیت در افكار، اعمال و رفتار هر انسانی است؟ و آیا هر محدودیتی، مزاحم و مانع آزادی است؟

 

از نظر استاد مطهری، آزادی به معنای «نبود مانع در راه ترقی و تكامل انسان است» و انسان آزاده كسی است كه هرگونه مانعی را از راه تعالی و تكامل خود بردارد. همچنان كه گلدان كوچك، مانع رشد گل؛ و قفس، مزاحم پرواز پرنده است، برای رشد و پرواز انسان نیز موانعی وجود دارد. وقتی كه انسان هدف از آفرینش خود را شناخت و مسیر رسیدن به آن را انتخاب كرد، باید در آن راه گام نهد و هر آنچه را كه سدّ راه اوست، از میان بردارد.

 

«آزادی یعنی چه؟ یعنی جلوی راهش را نگیرند، پیش رویش مانع ایجاد نكنند...

_______________________________

 

1. جهاد، نشر صدرا، چاپ هفتم، 1373، ص 42.

 

 


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری