/90

فصلنامه علمی ـ پژوهشی انقلاب اسلامي، شماره 18، پاییز 88،ص35

 

در کتاب پيرامون انقلاباسلامي آمده و منظور از اين سؤال، آيندهپژوهي نيست، بلکه چگونگي استمرار و تداوم انقلاب اسلامي و آرمانهاي آن، مورد نظر است.

ب) از آنجا که جمهوري اسلامي ايران به عنوان يکي از مهمترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي به حساب ميآيد و انتظار ميرود که اهداف و آرمانهاي انقلاب اسلامي در اين نظام به وقوع بپيوندد، شهيد مطهري به ارايه راهکارهايي براي تحقق آرمانهاي انقلاب اسلامي در قالب جمهوري اسلامي ايران پرداخته است. گرچه ميتواند منحصر به ايران نباشد؛ زيرا هر جا که انقلاب اسلامي زمينه تحقق داشته باشد، اين شرايط را لازم دارد.

ج) موضوع آينده انقلاب در اين پژوهش، به اين معني است که با توجه به عوامل مؤثر بر پيروزي و شکست انقلابها و با نگاه به اصول، ارکان و آرمانهاي انقلاب، آنچه ميتواند بر تداوم و استمرار انقلاب اسلامي اثر گذارد و موجب رشد و تعالي آن واقع شود، بررسي چالشها و موانع احتمالي پيش روي آن است. از آن جا که در تحليل آينده انقلاب، ديدگاههاي رهبران انقلاب که اغلب از نظريه پردازان آن محسوب ميشوند، از اهميت ويژهاي برخوردار است، اين تحقيق بر محور انديشة استاد شهيد، مرتضي مطهري که يکي از رهبران و نظريه پردازان انقلاب اسلامي به شمار ميرود، استوار گرديده است.

ضرورت و اهميت بحث از آينده انقلاب اسلامي

سي سال پيش، هنگامي که استاد شهيد، مرتضي مطهري، در برابر اين سؤال قرار گرفت که آينده انقلاب اسلامي ايران را چگونه ميبينيد؟ شايد کمتر کسي به اهميت آن پي ميبرد و شايد تصور نميشد که انقلاب اسلامي به يکي از اساسيترين مباحث فکري قرن آينده درآيد و پاسخ به اين پرسش، به يکي از دغدغههاي اصلي انديشمندان و سياستمداران اين عصر تبديل شود. اما اين رويداد مهم با سرنوشت بسياري از کشورها و دولتها پيوند برقرار کرد و به عنوان الگوي يک نهضت بيداري ديني، مورد توجه بسياري از ملتهاي آزاده، به ويژه جهان اسلام، قرار گرفت.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری