/90

استاد مطهری همانند سایر اندیشمندان و متفكران در باب نیاز انسان به دین و رسالت انبیا، تا آن جا اظهار نظر میكند كه پای عقل و علم در آن راه نیابد و با تأكید بر ظهور دین در غیاب عقل، مسأله معاد و حیات اخروی را منشأ ضرورت دین معرفی میكند. همچنین برهان اِنّی و استدلال از راه معلول به علت را مورد استفاده قرار میدهد. وی در این باره میفرماید:

«فرضا هم ما نتوانیم نیاز عالم خلقت را به نبوت به دست آوریم و به اصطلاح نتوانیم از راه برهان لمّی یعنی از راه علت به معلول ـ استدلال كنیم، از راه معلول به علت استدلال میكنیم... مثلاً اگر كسی در تعلیمات انبیا نوعی پیشگوییها یعنی اِخبار از غیب را قبول كند، اگر پیغمبران از آیندهای خبر دهند و آن آینده واقع شود، اگر از گذشتهای خبر دهند كه آن گذشته را از دیگران نیاموختهاند و معذلك صحیح میدانند... یا اگر در تعلیمات انبیا تعلیماتی ببینیم كه آن قدر منطبق با مصالح بشریت و یا جمیع شؤون بشریت است كه علما و فلاسفه كه در ادوار گذشته آمدهاند، به علت این كه همه شؤون زندگی بشر را نمیتوانستند بشناسند، تعلیماتشان تعلیمات ناقص بوده و تعلیماتی كه اینها دادهاند در مقایسه با تعلیماتی كه دیگران دادهاند به حدی از كمال بوده كه باز امكان ندارد مال یك فرد عادی باشد كه یا از طریق تعلیم و تعلم یا از طریق تجربه و آزمایش و یا از طریق نبوغ بدست آورده باشد.»[2]

«ما ملزم نیستیم كه حتما راه «نیاز» را بگوییم اگر این راه را اثبات نكردیم مسأله نبوت بكلّی از میان رفته؛ نه، ما تنها از راه برهان لِمّی كه راه نیاز است نمیخواهیم وارد بشویم، از راه آیات و دلایل كه راه انّی است نیز وارد میشویم و به طور كلی این راه را راه درستی میدانیم.»[3]

استاد مطهری از طریق بیان و كشف فواید، رسیدن به نیاز را منطقی و صحیح نمیداند؛ زیرا چه بسا چیزهایی كه فوایدی را دارا هستند و جای چیزهای دیگری را اشغال كردهاند كه فوائد بیشتری دارند. هیچ حكومت فاسدی در دنیا نیست، مگر این كه یك آثار مفیدی هم دارد. به همین دلیل برخی بر این باورند كه پیامبران با همه آثار مفیدی كه داشتند، به جهت مواجهه بشریت با ایمان الهی، از علم و تمدن جلوگیری نمودند؛ بنابراین از آثار مفید یك شیء نمیتوان صحت آن را كشف كرد.[4]

نكته قابل توجه دیگر آن كه استاد در روششناسی مسأله انتظار بشر از دین به روش درون و برون دینی اعتماد كرده است؛ یعنی هم از آیات قرآن بهره گرفته و هم از عقل و تجربه استمداد میجوید وی در كتاب وحی و نبوت از روش نخست و در كتاب نبوت از روش دوم استفاده نموده است.

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری