/90

 

 

کلیات علوم اسلامی، ج 2، (کلام و عرفان و حکمت عملی)، ص: 15

آغاز علم کلام

درباره آغاز علم کلام و اینکه از چه وقت در میان مسلمین پدید آمد نمیتوان دقیقاً اظهار نظر کرد. آنچه مسلّم است این است که در نیمه دوم قرن اوّل هجری پارهای از مسائل کلامی از قبیل بحث جبر و اختیار و بحث عدل در میان مسلمین مطرح بوده است و شاید نخستین حوزه رسمی این مباحث حوزه درس حسن بصری متوفّا در 110 هجری است.

در میان مسلمین دو شخصیت از شخصیتهای نیمه دوم قرن اوّل نام برده میشوند که سخت از اختیار و آزادی انسان دفاع میکردهاند: معبد جهنی و غیلان دمشقی. در مقابل، افرادی بودهاند که طرفدار عقیده جبر بودهاند. معتقدان به اختیار و آزادی به نام «قدری» و منکران آن به نام «جبری» معروف شدند.

تدریجاً موارد اختلاف این دو دسته به یک سلسله مسائل دیگر در الهیات،

طبیعیات و اجتماعیات و برخی مسائل مربوط به انسان و معاد کشیده شد و مسأله جبر و اختیار یکی از مسائل مورد اختلاف بود. قدریون در این دورهها به نام «معتزله» خوانده شدند و جبریون به نام «اشاعره».مستشرقین و اتباع آنها اصرار دارند که آغاز بحثهای استدلالی در جهان اسلام را از اینجا و یا امثال آن بدانند. اما حقیقت این است که بحث استدلالی درباره اصول اسلامی از خود قرآن کریم آغاز شده است و در سخنان رسول اکرم (ص) و مخصوصاً در خطب امیر المؤمنین (ع) تعقیب و تفسیر شده است گو اینکه سبک و اسلوب این مباحث با سبک و اسلوبی که متکلّمین اسلامی داشتند متفاوت است.

تحقیق یا تقلید

قرآن کریم ایمان را بر پایه تعقّل و تفکر گذاشته است. قرآن همواره


 

 

 

صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری