• شرح منظومه
/90

شرح منظومه، ص: 15

ثُمَّ عَلَی النَّبی هادِی الامَّة

 

وَ آلِهِ الغرّ صَلوة جمَّة

 

 

 

پس (از سپاس خدا)، بر پیامبر راهنمای است

و بر اهل بیت تابناک او درود فراوان

وَ بَعدُ فالعَبدُ الأَثیمُ الهادِی

 

لا زالَ مَهدیا إلی الرِّشادِ

 

 

 

و بعد، پس بنده گنهکار، هادی

که همواره به صواب رهنمون باد

یقولُ هاؤُم إِقرَؤوُا کتِابَیه

 

مَنظومَتی لِسُقمِ جَهل شافِیه

 

 

 

میگوید: بیایید کتاب مرا بخوانید

این منظومه بهبودی بخش بیماری نادانی است

______________________________
اگر خورشید بر یک حال بودی

 

شعاع او به یک منوال بودی

ندانستی کسی کاین پرتو اوست

 

نبودی هیچ فرق از مغز تا پوست

جهان، جمله فروغ نور حق دان

 

حق اندر وی ز پیدایی است پنهان

چو نور حق ندارد نقل و تحویل

 

نیاید اندر او تغییر و تبدیل

 

 

 

همچنین است آوازها؛ اگر همیشه یک آواز را به یک نحو میشنیدیم هرگز آن را نمیشنیدیم. آری: «تُعرَفُ الأَشیاءُ بِأَضدادِها».

اکنون که این سه مقدمه معلوم شد میگوییم ذات حق که صرف الوجود و فعلیت محضه است و هیچ جنبه عدم و قوّه در او نیست، از نظر ظهور برای خود عین ظهور است، هیچ جنبه بطون و خفایی در او نیست؛ و اما از نظر ظهور برای ما چنین نیست، همان کمال ظهورش منشأ خفا و بطون برای ماست. چون او وجود نامحدود است و همه جا و همه وقت و با همه چیز هست و هیچ چیزی و هیچ جایی و هیچ زمانی از او خالی نیست، برای حواس ما و قوای ادراکی ما که محدودند قابل ظهور نیست. کمال ظهور ذات حق و لا نهایی وجودش سبب خفای از ماست. این است معنی این جمله که میگویند: «ذات حق از شدت ظهور در خفاست» و این است معنی سخن حکما که میگویند: «جهت ظهور و جهت بطون در ذات حق یکی است»، یعنی او که «هُوَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ» است چنین نیست که جزئی از وجودش ظاهر و جزء دیگر باطن است، او اساساً جزء ندارد، او تمام وجودش ظاهر و تمام وجودش باطن است. علی علیه السلام میفرماید:

وَ کلُّ ظاهَرٍ غَیره غَیرُ باطِن وَ کلُّ باطِنٍ غَیره غَیرُ ظاهِرٍ*. هر ظاهری غیر از خدا فقط ظاهر است و دیگر باطن نیست و هر باطنی غیر از خدا فقط باطن است و ظاهر نیست.

(مرحوم شیخ محمّد عبده در پاورقیهای نهج البلاغه این جمله را به غلط نقل و معنی کرده است).

حجاب روی تو هم روی توست در همه حال

 

نهان ز چشم جهانی ز بس که پیدایی

 

 

 

(*) نهج البلاغه، خطبه 64.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری