• خدمات متقابل اسلام و ایران
/90

خدمات متقابل اسلام و ایران، ص:115

احکام آیین دنیای قدیم است. این آیین زمانی نقش مهمی در تاریخ جهان بازی کرده و با اینکه عده پیروان آن امروزه در ایران ده هزار و در هندوستان بیش از نود هزار نیست، در ادیان دیگری که بالذّات دارای اهمیت بیشتری بوده تأثیرات عمیقی داشته است. معذلک در وصف اوستا نمیتوان گفت کتابی دلپسند یا دلچسب است. درست است که تفسیر بسیاری از عبارات محل تردید است و هرگاه به مفهوم آن پی برده شود قدر و قیمت آن شاید بیشتر معلوم گردد، لیکن این نکته را میتوانم از طرف خود بگویم که هرچه بیشتر به مطالعه قرآن میپردازم و هرچه بیشتر برای درک روح قرآن کوشش میکنم بیشتر متوجه قدر و منزلت آن میشوم؛ اما بررسی اوستا ملالتآور و خستگی افزا و سیرکننده است، مگر آنکه به منظور زبانشناسی و علم الاساطیر و مقاصد تطبیقی دیگر باشد

آنچه را آقای ادوارد براون از طرف خود میگوید باید از طرف همه آن ایرانیانی بگوید که قرن به قرن، فوج فوج اوستا را رها کردند و به قرآن گرویدند. گرایش از اوستا به قرآن، برای ایرانیان یک امر بسیار ساده و طبیعی بوده است و موردی نداشته است که بخواهند آنچه از اوستا آموختهاند و یا عاداتی که نسبت به سلاطین خود معمول میداشتهاند در زیر پرده تشیع حفظ کنند و عملی نمایند.

ثانیاً یزدگرد پس از آنکه در پایتخت نتوانست مقاومت کند، با دربار و حرمسرای خود در حالی که هزار طبّاخ و هزار تن رامشگر و هزار تن یوزبان و هزار تن بازبان و جماعتی کثیر از سایر خدمه همراه او بودند و او هنوز این گروه را کم میدانست (45) شهر به شهر و استان به استان فرار میکرد و پناه میجست. قطعاً اگر مردم مرکز ایران میخواستند از او حمایت کنند و جلو لشکر مهاجم را بگیرند قادر بودند، اما او را پناه ندادند تا به خراسان رفت. در آنجا نیز حمایتی ندید و عاقبة الامر به آسیابی پناه برد و به دست آسیابان یا به دست یکی از مرزداران ایرانی کشته شد.

چگونه است که ایرانی به خود یزدگرد پناه نمیدهد ولی بعد اهل بیت پیغمبر


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری