• توحید
/90

توحید، ص311

خودش است) و [مضمون] «اعوان» هم در قرآن هست. میفرماید: قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ. مَلِک النَّاسِ. إِلهِ النَّاسِ. مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ. الَّذِی

یوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ. مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ «1». در اینجا بعضی از مردم هم جزء اعوان شیطان به حساب آمدهاند.

- قرآن میفرماید: وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیبِ لا یعْلَمُها إِلَّا هُوَ «2». آنجا که خداوند میخواهد آدم را خلیفه در زمین قرار دهد، ملائکه به عنوان سؤال میگویند: «تو کسی را در زمین خلیفه قرار میدهی که شر و فساد و خونریزی میکند؟» اینجا این غیبگویی و پیشبینی ملائکهای که این سؤال را کردهاند چگونه است؟ آنها از کجا میدانستند که انسان در آینده در زمین شر و فساد و خونریزی میکند؟

استاد: اینکه آنها از کجا میدانستند، ما نمیدانیم و از حدود اطلاعات ما خارج است، ولی از جهت خود «غیب» مسأله قابل بحث است. لا یعْلَمُها إِلَّا هُوَ (غیب را جز خدا کسی نمیداند) ناظر به این مطلب است که تنها موجودی که همه چیز برای او شهود است و هیچ چیزی برای او نهان نیست، خداست؛ یعنی برای خدا نهانی وجود ندارد. برای غیر خدا نهان و آشکار (غیب و شهادت) وجود دارد، اما این غیب و شهادتها نسبی است؛ یعنی یک چیزی برای من و شما غیب است و برای کس دیگری غیب نیست. مثلا این اتاق الآن برای ما شهادت است و اگر ما از این اتاق خبر بدهیم، برای ما غیب نیست، اما کسی که در این اتاق نیست اگر الآن بگوید در این اتاق چه میگذرد، او از غیب گفته است، چون برای او غیب است. نسبت به آینده نیز همین طور است؛ الان آینده برای ما نهان است و ما نمیدانیم وضع الواح سماویه چگونه است و لوح محفوظ که در قرآن آمده است معنایش چیست و وضعش چیست، اما اگر کسی از راهی از لوح محفوظ اطلاع داشته باشد و از آنجا بتواند عالم را بخواند، آینده دیگر برای او غیب نیست، بلکه شهادت است.

در نهجالبلاغه آمده است که حضرت امیر علیه السلام جریانی را که مربوط به آینده بود خبر داد.

شخصی عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! تو از غیب خبر میدهی در حالی که

______________________________
(1). ناس/ 1- 6.

(2). انعام/ 59.


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری