• پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئلۀ حجاب
/90

پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئلۀ حجاب: 10

آنچنان هم بیاعتبار نیست.

***. صفحه 386.

علیهذا حجابی که در قوم یهود معمول بوده است از حجاب اسلامی- چنانکه بعداً شرح خواهیم داد- بسی سختتر و مشکلتر بوده است.

این لحن ایهام میکند که دستور اسلام سخت بوده ولی دستور ادیان دیگر سختتر، و به عبارت دیگر اعتراض بر همه ادیان وارد است ولی بر اسلام کمتر.

پاسخ مگر میشود دستوری دستور باشد و خالی از سختی باشد؟! کلمه «تکلیف» از ماده «کلفت» است که مفهوم مشقّت دارد. آنچه نباید باشد «حرج» است که در اسلام نیست؛ اسلام هم از «لاحرج» دم زده نه از «لاکلفة» و عسر هم فوق کلفت است.

***. صفحه 387.

در جلد 11 صفحه 112 (ترجمه فارسی) میگوید:

«ارتباط عرب با ایران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود. عربان از دلفریبی زن بیم داشتند و پیوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبیعی وی را با تردید معمولی مردان درباره عفاف و فضیلت زن تلافی میکردند. عمر به قوم خود میگفت با زنان مشورت کنند و خلاف رأی ایشان رفتار کنند. ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری