• پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئلۀ حجاب
/90

پاسخهای استاد به نقدهایی بر کتاب مسئلۀ حجاب: 11

را در حجاب نکرده بودند، مردان و زنان با یکدیگر ملاقات میکردند و در کوچهها پهلو به پهلوی میرفتند و در مسجد با هم نماز میکردند.

حجاب و خواجه داری در ایام ولید دوم (126- 127 هجری) معمول شد.

گوشه گیری زنان از آنجا پدید آمد که در ایام حیض و نفاس بر مردان حرام بودند.».

حجاب در این سخن ویل دورانت به همان معنای پرده نشینی آمده است نه ستر، و معلوم نیست که نظر مؤلّف در اینجا ردّ کلام اوست یا تأیید آن. اگر منظور ردّ است پس چرا خودشان در مواردی میگویند حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، و اگر منظور تأیید است ذکر آن در این سیاق صحیح نیست.

پاسخ مقصود ویل دورانت ستر است، جملههای بعد کاملًا روشن میکند.

***. صفحه 389.

جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند نیز معتقد است که حجاب از ملل غیرمسلمان روم و ایران به جهان اسلام وارد شد. در کتاب نگاهی به تاریخ جهان جلد اول صفحه 328 ضمن ستایش از تمدن اسلامی، به تغییراتی که بعدها پیدا شد اشاره میکند و از آن جمله میگوید:

«یک تغییر بزرگ و تأسفآور نیز تدریجاً روی نمود و آن در وضع زنان بود. در میان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت. زنان عرب


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری