• آشنایی با قرآن (5)
/90

آشنایی با قرآن 5، ص 15

که بمیرد قیامت او بپا شده است: «اذا ماتَ الْمَرْءُ قامَتْ قِیامَتُه» وقتی که انسان میمیرد قیامت او بپاشده و شروع شده است. البته یک قیامت کبری و قیامت عمومی داریم که حساب دیگری دارد.

میفرماید اینها دیگر هیچ انتظاری برایشان نیست مگر آنکه قیامت بغتةً و به طور ناگهانی آنها را بگیرد. حال یا مقصود این است که مرگ بغتةً آنها را [در کام خود] بگیرد و یا قیامت کبری بغتةً پیدا شود (چون در باره قیامت کبری هم در قرآن هست که بغتةً پیدا میشود در حالی که مردم انتظار چنین چیزی را ندارند و در فکر چنین چیزی نیستند.) اینها هیچ توجه و آگاهی ندارند و نمیدانند که این قیامت است که دارد میرسد و یا مرگ اینهاست که دارد میرسد. اگر مقصود مرگ باشد ممکن است مراد همان مرگ دستهجمعی اینها باشد که به وسیله مسلمین کشته شدند و در واقع «ساعت» و قیامت اینها در «بدر» بپا شد.

آیه بعد آیهای است که درباره مضمون آن، آیات دیگری هم داریم و باید یک مقدار بحث شود و بعد تناسب آن با آیات پیش بیان گردد. در آیات پیش نقد حال ملأ قریش یعنی اشراف قریش بود. آنها یک دسته بههمبافته و به اصطلاح امروز یک «طبقه» بودند و یک وحدت طبقهای و همکاری بسیار شدیدی داشتند.

عصبیت در زندگی قبیلهای

زندگی مردم قریش در جاهلیت زندگی قبیلهای بود و در زندگی قبیلهای به قول ابنخلدون «عصبیت» حکمفرماست. امروز میگویند در زندگیهای قبیلهای یک روح که همان روح قبیلهای و عصبیت قبیلهای باشد افراد را به یکدیگر شدیداً پیوند میدهد و خود همین عصبیت قبیلهای از جهتی ادارهکننده اجتماعشان هم هست و بسیاری از


صفحه:
کتابخانه دیجیتال بنیاد شهید مطهری